Global helse: Hvorfor trenger verden flere som Sigrun og Gro?

8. mars hyller vi to ekstraordinære kvinner innen global helse – i en verden der de fleste helsearbeiderne fortsatt er kvinner, mens lederne deres er menn.

Bildet kan inneholde: briller, briller, hake, ansiktsuttrykk, smil.

Dørene åpner 13:50. Grunnet kongelig besøk ber vi om at publikum er på plass senest 14:15, da stenges dørene.

Kvinner utgjør 70 prosent av verdens helsearbeidere, mens bare 25 prosent av deres ledere er kvinner = tre av fire helseledere er menn.

På den internasjonale kvinnedagen inviterer UiO, Norad og Women in Global Health Norway til debatt, sang og et arrangement der vi løfter fram to norske foregangskvinner som har satt sine tydelige fotavtrykk i en ellers mannsdominert sfære: Sigrun Møgedal og Gro Harlem Brundtland.

Vi spør blant annet:

• Hva har deres innsats i arbeidet med global helse betydd for verden?
  • Hvorfor trenger vi flere kvinnelige ledere innen dette fagfeltet?
  • Hva kan dagens unge kvinner lære av Sigrun og Gro?

Women in Global Health Norway (WGH) i samarbeid med Senter for global helse, SUSTAINIT, feirer den internasjonale kvinnedagen med arrangementer som fokuserer på global helse og kjønnsspørsmål (se våre tidligere arrangementer her). I år samarbeider vi med Norad for å anerkjenne og hedre to ekstraordinære norske kvinnelige ledere innen global helse.

To kvinnelige norske pionerer innen global helse, Sigrun Møgedal og Gro Harlem Brundtland trenger knapt noen introduksjon. Arrangementet markerer disse to kvinnenes presentasjoner og suksesser og setter dermed søkelyset på alle kvinner som bidrar til global helse. Med denne markeringen ønsker vi å øke den nasjonale bevisstheten om kjønnslikestilling i global helseledelse og bane vei for kommende generasjoner.

Gro Harlem Brundtland
Sigrun Møgedal​​​​

Program

Moderator, Bernadette Kumar, spesialrådgiver, Folkehelseinstituttet, visepresident WGH Norway.

14:30

Velkommen, Hanne Flinstad Harbo, dekan ved Det medisinske fakultet, UiO

Bildet kan inneholde: briller, panne, kinn, briller, smil.

Introduksjon, Bård Vegar Solhjell, direktør i NoradBildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, hake.
14:35 Studentkoret A Scalpella
14:45

Individuelle hilsener til hedersgjestene

• H.K.H.Kronprinsesse Mette Marit

• Hilde F. Johnson, spesialrådgiver European Institute of Peace, Brussels, Belgium

Bildet kan inneholde: person, nese, kinn, smil, øyenbryn.

• Etterfulgt av individuelle videohilsener
15:15

8 mars afternoon tea-samtale

Bildet kan inneholde: øyenbryn, smil, kjeve, gest, vinger.

15:30

"Yngre stemmer", en panelsamtale moderert av Oline Sæther, leder av Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Bildet kan inneholde: person, hår, nese, smil, øre.

• Afaf Al-Rammahy, studentmedarbeider, Senter for global helse

Bildet kan inneholde: skjerf, smil, ansikt, hode, øye.

• Sesina Mahary Kuflu, juniorrådgiver, Plan Norges Ungdommens rettighetsorgan (URO)

• Margrete Bjørge Katanasho, styreleder i Landsrådet for Norges barne- og Ungdomsorganisasjoner (LNU)

15:55

Hilsen fra statssekretær Bjørg Sandkjær, Utenriksdepartementet

16:00 Individuelle videohilsener til hedersgjestene
    16:10

Avsluttende ord, Åse Gornitzka, prorektor ved UiO

Bildet kan inneholde: person, hår, smil, hode, hake.

Takk for i dag, Jeanette H. Magnus, leder for Senter for global helse, SUSTAINIT

Kaffe og kaker frem til kl. 17.00.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Om Women in Global Health

Den norske avdelingen av Women in Global Health (WGH) ble etablert i 2018 og er basert ved Senter for global helse, SUSTAINIT. På verdensplan er dette nettverket til stede i 50 land, og vi har over 470 medlemmer i Norge. Vårt formål er å skape en plattform for diskusjon samt å skape en samarbeidsplass for å knytte bånd, styrke og arbeide for kjønnslikhet innen global helse både innenfor akademia, offentlig og privat sektor. Vi har som mål å fremme aspekter relatert til bærekraftsmålene, med vekt på samspillet mellom bærekraftsmål 3 (god helse) og 4 (god utdanning) og 5 (kjønnslikestilling). WGH Norway jobber med å veilede avdelinger i det globale sør, spesielt WGH Nepal.

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Akkreditering

Presse som ønsker å delta sender e-post til pressekontakt@uio.no med navn og telefonnummer til den som vil dekke arrangementet, samt navn på mediet som representeres. Frist for akkreditering: Torsdag 7. mars kl. 12.00.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
    Publisert 5. feb. 2024 13:48 - Sist endret 7. mars 2024 09:21