møte nr. 4/2013 i Universitetsstyret

17. juni 2013, kl. 09.00 - 16.00, Kollegierommet, 10. et., Administrasjonsbygget
 

Saker til behandling i lukket møte

Ordinære saker

V-SAK 1 Godkjenning av dagsorden
          
V-SAK 2 Godkjenning av protokoll møte 3/2013
Vedtaksforslag:

Protokoll godkjent på sirkulasjon.

          
V-SAK 3
Saksnr. 2013/77
Tildeling av Universitetsstyrets fire priser for 2013

U. off. § 26

          
V-SAK 4 Tildeling av Universitetet i Oslos menneskerettighetspris - Lisi og Leo Eitingers fond 2013

U. off. § 26

          
V-SAK 5 Tildeling av H.M.Kongens gullmedalje

U. off. § 26

          
 

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

V-SAK 6
Saksnr. 2013/3367
IHR – SA5 – reorganisering av sentraladministrasjonen
Vedtaksforslag:

I samsvar med styrets vedtak av 12. mars 2013 etableres det:

  • Lederstøtte knyttet direkte til UiO-ledelsen, med ansvar for å bistå rektor og universitetsdirektør på felt av betydning i overordnet styring av UiO.
  • Fellestjeneste, med ansvar for å bistå UiOs lokale enheter med lønns- , innkjøp- og økonomitjenester. I tillegg inkluderes eSak i fellestjenesten. Etablering av fellestjenesten innebærer sammenslåing av Lønningsseksjonen, Regnskapsseksjonen, Innkjøpsseksjonen og eSak. Seksjonsinndeling for disse videreføres som i dag, og i tillegg etableres en seksjon for prosjekt/prosessforbedring og en for applikasjonsforvaltning under fellestjenesten.
  • Intern administrasjon, med ansvar for operativ støtte til intern drift av enheter på sentraladministrativt nivå og evt andre enheter som selv har begrenset administrativ kapasitet. Intern administrasjon etableres som selvstendig enhet, og ikke som opprinnelig planlagt sammen med fellestjenesten.

Videre vedtar styret etablering av:

  • Fagstøtte, med ansvar for å bistå UiOs lokale enheter i administrativ drift og utvikling av forskning, undervisning og formidling. Etablering av fagstøtte innebærer at drifts- og forvaltningsfunksjoner i STA, FA og KA slås sammen. Det opprettes 7 underliggende seksjoner, hhv for opptak og tilrettelegging, kommunikasjon og studieinformasjon, arrangementer og eksterne relasjoner, internasjonale avtaler og forskningsstøtte, forvaltning av utdanningsporteføljen, fagadministrative datasystemer, sentralbord.
  • Personalstøtte, organisert på linje med fellestjenesten og fagstøtten, med hovedfokus mot bistand til lokale enheter. Personalstøtte skal ivareta oppgaver som utforming og utvikling av UiOs interne regelverk, avtaler og lignende på personalfeltet, lønns- og personalpolitikk, samarbeid med fagforeningene på UiO-nivå, rådgivning, utredninger, kompetanseutvikling.
  • HMS, organisert med direkte linje til universitetsdirektøren
  • BHT, organisert med direkte linje til universitetsdirektøren

Styret legger til grunn at videre prosess med detaljutforming av oppgave- og funksjonsfordeling, samspillsformer, rollefordeling, bemanningsplaner og lignende gjennomføres innenfor rammene av universitetsdirektørens rapport «Organisering av SA5», datert 6. juni 2013.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 7 IHR: - forslag til organisering av nettarbeidet
Vedtaksforslag:

Med bakgrunn i høringsprosessen og saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren at Universitetsstyret fatter følgende vedtak:

  1. Ambisjonsnivå og prioriteringer defineres og differensieres, slik det er beskrevet i prinsipp 1.
  2. UiO skal arbeide aktivt for å sikre nødvendig webfaglig kompetanse i alle ledd.
  3. Arbeidet med kommunikasjon på nett knyttes tettere til linjen, slik det er beskrevet i prinsipp 3.
  4. Organisering av nettarbeidet i Sentraladministrasjonen utredes nærmere som en oppfølging av ny organisering av SA5. Det må tas hensyn til eventuelle konsekvenser en ny organisering vil medføre for arbeidsdelingen mellom det lokale og det sentrale.
  5. Det skal utarbeides en egen fremdriftsplan og universitetsdirektøren rapporterer til styret om utviklingen i implementeringsarbeidet.

For samtlige punkter skal nærhetsmodellen ligge til grunn. Det betyr at beslutninger skal fattes på lavest mulige nivå. Oppgaver som krever spisskompetanse, eller gir stordriftsfordeler skal utføres sentralt.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 8 IHR - forslag til nye administrative prosesser for eksamensavvikling
Vedtaksforslag:

Med bakgrunn i høringsprosessen og saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren at Universitetsstyret fatter følgende vedtak:

  1. Plangruppens anbefalinger til konkrete tiltak for å forenkle prosessene rundt det administrative ksamensarbeidet gjennomføres.
  2. Eksamensarbeidet ved Universitetet i Oslo organiseres etter en modell der arbeidet konsentreres å fakultetsnivå i tråd med nærhetsmodellen, men med mulighet for å legge arbeidet på instituttnivå.
  3. Universitetsdirektøren etablerer et prosjekt for digitalisering av arbeidsprosesser knyttet til eksamen. Oppfølging av digital skoleeksamen skjer gjennom UiOs årsplan og er primært et fakultetsansvar.
  4. Universitetsdirektøren rapporterer til Universitetsstyret om utviklingen i gjermomføringsarbeidet.
    Det utarbeides en tidsplan for dette arbeidet.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 9 Forslag til ny organisering av Eiendomsavdelingen - fase 2
Vedtaksforslag:

Universitetsstyret slutter seg til anbefalingen fra universitetsdirektøren.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          

Orienteringssaker

O-SAK 1 IHR - status for IHR-prosjektene

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
 

Saker til behandling i lukket møte

Ordinære saker

V-SAK 10 Oppsigelsessak

U. off. § 13

Sak ettersendes.

          
 

Saker til behandling i åpent møte

V-SAK 11
Saksnr. 2012/14779
Virksomhetsrapport 1. tertial 2013 for UiO inkl. Tøyenfondet og Observatroriefondet
Vedtaksforslag:
  1. Styret tar finansregnskap per 30. april 2013 for Universitetet i Oslo inkludert Tøyenfondet og Observatoriefondet til etterretning.
  2. Analysen av publiseringsmønster viser at det er store forskjeller i de ulike
    fagmiljøenes styrker og utfordringer. Styret ber enhetene benytte analysemateriale aktivt.
  3. Styret ser at ambisjonene for studiepoeng pr student for 2014 ikke nås, men ønsker ikke å endre ambisjonene da målet er viktig i et lengre perspektiv.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 12 Endelig årsregnskap 2012 for Universitetet i Oslo (UiO) og Konsernregnskap 2012 for UiO
Vedtaksforslag:
  1. Universitetsstyret godkjenner revidert årsregnskap 2012 for Universitetet i Oslo
  2. Universitetsstyret godkjenner konsernregnskapet 2012 for Universitetet i Oslo og Unirand konsern.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg

          
V-SAK 13
Saksnr. 2012/14270
Håndtering av forskningsinfrastruktur ved UiO
Vedtaksforslag:

Universitetsstyret slutter seg til universitetsdirektørens forslag til vedtak.

  1. Styret gir sin tilslutning til prinsipper for forskningsinfrastruktur ved UiO slik de er formulert i
    rapporten Håndtering av forskningsinfrastruktur ved Universitetet i Oslo
  2. Styret ber universitetsdirektøren om å nedsette et forskningsinfrastrukturutvalg ved Universitetet i
    Oslo, for en periode på fire år av gangen. Utvalget skal ha følgende mandat:
  • Vurdere nøkkelenforfordeling av midlene som bevilges til forskningsinfrastruktur via rammetildeling i basis.
  • Klarlegge hvilke ressurser (intern og ekstern finansiering, egenandeler, in-kindbidrag kompetansestøtte osv.) som tilflyter forskningsinfrastruktur, spesielt når det gjelder tyngre utstyr hvor hverken UiO sentralt eller fakultetene, i dag har tilstrekkelig oversikt over ressursstrømmen
  • Foreslå en strategi for og dimensjonering av ressursinnsatsen på grunnlag av ressursoversikt og behovsinnmelding slik at det på sikt blir mulig å redusere etterslepet innenfor
    forskningsinfrastruktur.
  • Gi tilrådning omfordeling av sentralt avsatte midler på bakgrunn av tilrådningen baseres på prioriterte behovslister fra fakultetene.
  • Utarbeide en søkerhåndbokfor større forskningsinfrastruktur med utgangspunkt i prinsippene i kap. 8 for å reduserer arbeidsmengden ved søknader til et nødvendig minimum og
    som siber at alle søknader inneholder nødvendig informasjon og avklaringer.
  • Utrede finansieringssituasjonen for forskningsinfrastruktur som er påkrevet for utdanningsformål.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 14 Tverrfaglige forskningsområder ved UiO, evaluering og forlengelse til 2015
Vedtaksforslag:

På basis av evalueringen og etterfølgende diskusjoner blant UiOs sentrale ledelse og enhetsledere anbefales det at styret fatter følgende vedtak:

UiOs 7 tverrfakultære forskningsområder, Demokratiprogrammet, Kulturelle transformasjoner i globaliseringens tidsalder, Kunnskap i skolen, Levekår i utviklingsland, UiO:Energi, Molecular Life Science og Religion i pluralistiske samfunn, videreføres for en periode på 2 år, ut 2015. Videreføringen forutsetter at vertsfakultetet støtter forlengelsen, og at minimum ett annet fakultet/museum/senter forplikter seg til videre deltagelse. Den sentrale tildelingen til områdene skal være på 1.5 mill NOK per år.

Universitetsstyret skal vedta ny plan for mål og tiltak knyttet for fremming av tverrfaglig forskning og utdanning innen utgangen av 2014.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 15
Saksnr. 2013/1358
Årsplan med ambisjoner og tiltak 2014-2016 - fordeling av antatt statsbevilgning 2014
Vedtaksforslag:
  1. Universitetsstyret vedtar UiOs årsplan 2014-2016 med de merknader som fremkom i møtet.
  2. Universitetsstyret vedtar foreslått fordeling av antatt statsbevilgningen (post 50) for 2014.
  3. Universitetsdirrektøren gis fullmakt til å foreta endelig intern fordeling av midler innen de sentraladministrative avdelinger.
  4. Internhusleien for 2014 justeres med 3% lik forventet lønns- og prisstigning.
  5. Universitetsstyretforutsetter atfakultetene og tilsvarende enheter iverksetter tiltak som fører til
    budsjettbalanse 12018. TF og UB skal ha budsjettbalanse 12016.
  6. Rektor gis fullmakt til å:
    a. Foreta fordeling i innsatsmidlerfor likestilling, midler til investeringer i vitenskapelig
    utstyr og rekruttering.
    b. Foreta mindre justeringer avfordelingen.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 16
Saksnr. 2013/3294
UiOs studieprogramportefølje for studieåret 2014/2015
Vedtaksforslag:
  1. Følgende studietilbud etableres på grunnlag av omdisponering innenfor rammen:
    • Årsenhet i Italiensk ved Det humanistiske fakultet
    • Årsenhet i Portugisisk ved Det humanistiske fakultet
    • Bachelorprogram ved Det teologiske fakultet
  2. Det etableres ingen nye studietilbud med tilførsel av nye studieplasser, jfr styresak “Årsplan med ambisjoner og tiltak 2014-2016 - fordeling av antatt statsbevilgning 2014”.
  3. Følgende studietilbud nedlegges:
    • Master i Risk Management and Marine Insurance ved Det juridiske fakultet
    • Bachelor i teologi og kristendom ved Det teologiske fakultet
  4. Faget nederlandsk ved Det humanistiske fakultet nedlegges i tråd med fakultetets innstilling.
  5. Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å fordele eventuelle nye studieplasser som blir tildelt i statsbudsjettet 2014.
  6. Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å fastsette konkrete opptaksrammer for studieåret 2014/2015.
  7. Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å godkjenne søknader om eksterne midler til utvikling av fellesgrader.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
V-SAK 17
Saksnr. 2008/9453
Beretning og regnskap for UNIFOR for 2012 - resultatet av forvaltningen 2012
Vedtaksforslag:
  1. Universitetsstyret tar årsberetning og regnskap for UNIFOR for 2012 med tilhørende revisjonsberetning til oreintering.
  2. Universitetsstyret tar redegjørelsen for forvaltningen av fond og legater i 2012 til orientering.

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          

Diskusjonssaker

D-SAK 1
Saksnr. 2013/6603
Likestillingsrapport for 2012

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          

Orienteringssaker

O-SAK 2 Enhet for intern revisjon (EIR) - årsrapport 2012 og årsplan 2013

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
O-SAK 3 Orientering fra universitetsdirektøren om aktuelle saker

Saksdokumenter:

Styrenotat med vedlegg
          
 

Saker til behandling i lukket møte

O-SAK 4 Eventuelt
          
Publisert 22. mai 2013 11:25 - Sist endret 10. juni 2013 11:06