Aktivering for å sende fakturaer og kreditnotaer i formatet EHF

Alle UiOs norske leverandører og UiOs studentutvalg/foreninger må sende fakturaer og kreditnotaer i elektronisk handelsformat (EHF). For å komme i gang med dette må du sende inn nettskjema med leverandøropplysninger.

• UiO er en statlig virksomhet som er omfattet av kravene i digitaliseringsrundskrivet (regjeringen.no), krav om elektronisk faktura, se 1.10 Ta i bruk elektronisk faktura.
  • Universitetet i Oslo er registrert i ELMA  – Elektronisk mottakeradesseregister for fakturaer i format EHF.
  • UiO sitt organisasjonsnummer i ELMA er 971035854.

Viktig: Sjekk først om dere har fakturaprogrammet

Før du sender inn nettskjemaet med leverandøropplysninger, sjekk om dere allerede har fakturaprogrammet som bruker oppsett/funksjonalitet for å sende i EHF-format. Ta kontakt med brukerstøtte for eget fakturaprogram eller sjekk på oversikten over komplette fakturasystemer og enkle fakturaportaler som kan levere Elektronisk handelsformat -EHF (anskaffelser.no)

Hvis eget fakturaprogram har oppsett/funksjonalitet for å sende i EHF-format, kontaktes brukerstøtte for eget fakturaprogram for å komme i gang med å sende i format EHF. Da er det ikke nødvendig å sende inn nettskjema til UiO.

Sende inn leverandøropplysninger

Norske leverandører som ikke har fakturaprogram med oppsett/funksjonalitet for å sende fakturaer og kreditnotaer i EHF-format, må sende inn nettskjema med leverandøropplysninger.

• Foretaksnavn
  • Organisasjonsnummer
  • Fakturaprogram som benyttes (fakturaprogram må tildele fakturanummer automatisk)
  • Kontaktadresse.

Når nettskjema er levert tar vi kontakt for å starte dialog og aktivering for å komme i gang.

Send inn leverandøropplysninger

Fakturaer som feiler ved utsendelse i format EHF

• Registrer kreditnota på faktura som feilet, skal ikke sendes UiO, kun til intern avregning.
  • Registrer ny faktura, sendes som EHF.
Av SR/GIFA
Publisert 14. aug. 2018 11:56 - Sist endret 15. nov. 2021 09:14