Grensen og overskridelse, særlig i norsk og dansk samtidslitteratur
Grenser og overskridelse kan sies å utgjøre et sentralt topos i den aller nyeste nordiske samtidslitteraturen. Dette fremtrer i estetiske brudd og overskridelser (sjangerbrudd, som hva er en roman?), i forholdet mellom det private og det offentlige, i selve forfatterposisjonen (forfatterens død?), i etiske utfordringer (med hvilken rett utleverer man virkelige personer), i det politiske (når kroppen blir politisk metafor)Del 1: Den selvbiografiske utfordringen
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
24.08.2010 | Irene Engelstad og Gitte Mose | PAM 04 | Innledning til seminaret + Knausgård | E. Vassenden "Hva er "samtidslitteratur" og hvorfor leser vi den?" i: kompendium |
31.08.2010 | Irene Engelstad | PAM 04 | Knausgård, Min kamp bd 1. | Teori: Z. Bauman ”Emansipasjon” i: kompendiumJon Helt Haarder "Det særlige forhold vi havde til forfatteren" - http://www1.sdu.dk/Hum/jhh/Ekstra: J.A.Olsen "Finnes det fortellinger uten fortellere? i: kompendium |
07.09.2010 | Gitte Mose | PAM 04 | Claus Beck-Nielsen (1963-2001) | Teori: R. Barthes “Forfatterens død” i: kompendiumEkstra: T. Riiser Gundersen "Forfatteren" i: K. Asdal, K.L. Berge m fl: Tekst og historie. Å lese tekster historiskUtdrag fra I sammenbruddets tjeneste (samtalebok) http://www.turbulens.net/temaer/ifravaeretafenidentitet/ |
Del 2: Virkelighet og overskridelse
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
14.09.2010 | Gitte Mose | PAM 04 | Kirsten Hamman, En dråbe i havet | Teori: A. Kittang ”Eit forsvar for autonomiestetikken”, ”Litteratur og politikk. Tilnærmingar til Jaques Rancieres teorier” begge i: kompendiumZ. Bauman ”Emansipasjon” i: kompendium |
21.09.2010 | Irene Engelstad | PAM 04 | Nikolaj Frobenius, Jeg skal vise dere frykten | Teori: Samme som 14.9. P. Stounberg, ”Tilforladelighed og underliggørelse. Om realismen". i: Kompendium Ekstra: V. Sklovskij, ”Kunsten som grep”E.A.Poe, ”The Murders in the Rue Morgue” |
28.09.2010 | Gitte Mose | PAM 04 | Lars Husum, Mit venskab med Jesus Kristus | Teori: P. Stounberg,”Tilforladelighed og underliggørelse. Om realismen" i: kompendium Ekstra: V. Sklovskij ”Kunsten som grep”Muntlige kvalifiseringsoppgaver utdeles |
05.10.2010 | Skrive/leseuke | Kvalifiseringsoppgave | ||
16.10.2010 | Workshop - Kl. 9.30 - 15 | PAM 04 | Fremlegging av kvalifiseringsoppgaver. Diskusjonsopplegg om P. Behrendt Dobbeltkontrakten ved Nora Campell | P. Behrendt Kap. 1: ”Kontrakten afvist & Kap. 2: Dobbeltkontrakten & Kap.3: Dobbelkontrakten dobbeltanmeldt & Kap 4: ”Dobbeltkontrakt og læserpagt i: kompendium |
Del 3: Fiksjon eller selviscenesettelse
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
19.10.2010 | Forfatterbesøk: Vigdis Hjorth | Georg Sverdrup Aud. 2 | V. Hjorth, Tredje person entallEkstra: I. Engelstad ”Mellom første og tredje person entall” og Unn Conradi Andersen "Å spille sitt kjønn" begge i: Arild Linneberg (red), Som om ingenting. Bare om Vigdis Hjorth (2009)Intervju i Vinduet 3/2005 med V.Hjorth | |
26.10.2010 | Irene Engelstad | PAM 04 | Hanne Ørstavik, Uke 43 | Teori: W. Booth “General Rules, IV, Emotions, Beliefs and the Reader’s Objecitivty” i: kompendiumA. Giddens “Selvet: Ontologisk sikkerhed og eksistenisell angst”, ”Selvets bane” begge i: kompendium Ekstra: H. Ørstavik ”Om skrivingen og mellomrommene” Samtiden 1/2010 |
Del 4: Det private og det politiske
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
02.11.2010 | Gitte Mose | PAM 04 | Sofie Oksanen, Stalins kyr | Teori: A. Kittang ”Litteratur og politikk. Tilnærmingar til Jacques Rancières teorier” i: kompendiumA. Giddens “Selvet: Ontologisk sikkerhed og eksistenisell angst”, ”Selvets bane” begge i: kompendium |
09.11.2010 | Irene Engelstad | PAM 04 | Knausgård, Min kamp, bd 6 | Teori: Introduktion fra SelvskrevenT. Rem "Leseren" i: K. Asdal, K.L. Berge m fl: Tekst og historie. Å lese tekster historisk. (2008)Paratekster, resepsjon. |
16.11.2010 | Irene Engelstad og Gitte Mose | PAM 04 | Diskusjon og avslutning | Overskrides estetiske og etiske grenser i samtidslitteraturen? |