Sosiale medier: fortid, nåtid og framtid

Tema for vårens gruppeprosjekt i medievitenskap er sosiale mediers rolle i den nye mediehverdagen. I dette prosjektet skal grupper på 3-5 studenter ”designe” sitt eget nye sosiale medium. Ved å ta utgangspunkt i en kritisk forståelse av tidligere og eksisterende sosiale medier, skal det ikke bare settes spørsmålstegn ved hva sosiale medier er, men også hva de kan være, og ikke minst, hva vi ønsker at de skal være. Det er først og fremst forsknings- og designprosessen som er i fokus dette semesteret, som på slutten av semesteret skal resultere i ulike konkrete designforslag til et nytt sosialt medium. Gruppeprosjektet innebærer både en teoretisk, empirisk og praktisk undersøkelse av sosiale medier sett i lys av ulike medievitenskapelige perspektiver. Studien skal resultere i en skriftlig oppgave med et omfang på 30 sider og en presentasjon/utstilling på nettet av det nye sosiale mediet (e.g. ved hjelp av et bloggverktøy).

I alt består gruppeprosjektet av tre ulike komponenter:
-Prosess- og gruppeblogg. Alle studentene skal bidra aktivt til en gruppeblogg som opprettes i starten av semesteret. I bloggen skal studentene blogge om forsknings- og designprosessen og dokumentere de ulike fasene i prosjektarbeidet.
-En semesteroppgave på ca. 30 sider. Hver gruppe skal med forankring i pensum, undersøke en selvvalgt problemstilling innenfor rammene av emnet. Oppgavene skal ta sikte på å undersøke og kartlegge – både teoretisk og empirisk – ulike aspekter ved eksisterende sosiale medier. I denne oppgaven oppmuntres det til analyser av flere/ulike sosiale medier, og til bruk av ulike metoder og analytiske tilnærmingsmåter (e.g. dybdeintervjuer, spørreundersøkelser, medieestetiske tilnærmingsmåter, retoriske og semiotiske analyser). Undersøkelsen skal danne utgangspunktet for de konkrete designforslagene til gruppenes nye sosiale medium.
-En presentasjon av designutkastet/prototypen til et nytt sosialt medium. Studentene presentere prosjektet gjennom en utstilling på nettet (for eksempel ved bruk av en bloggplattform, wiki, Facebookside, YouTube-video etc.). Utstillingen skal både gjøre rede for sluttresultatet (dvs. et framtidig sosialt medium) og vise til selve designprosessen og prosjektarbeidet som ligger bak  (for eksempel ved å dokumentere noe av idéutviklingen og forskningen som har vært involvert).

Emnet tilbyr veiledning, seminarer og forelesninger. Opplæring i blogging og bruk av andre sosiale medier vil også bli gitt. Følg med på emnesiden for oppdateringer, detaljert undervisningsplan og nærmere informasjon om pensum (noe vil være valgfritt, noe vil være felles).

Målet for emnet er å gi studentene kunnskap om og erfaring i:
- sentrale problemstillinger knyttet til sosiale medier
- vitenskapelig arbeid
- prosjektarbeid
- formidling i og bruk av sosiale medier

Publisert 29. nov. 2012 14:29