MEVIT3810 – Bachelorspesialisering: Akademisk prosjektarbeid

Kort om emnet

Emnet består av et forskningsprosjekt, som kan variere fra år til år.

Våren 2024 skal emnet handle om musikk og medier.

Musikkfeltet har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med hensyn til distribusjon, bruk, lyttepraksis, produksjon, forretningsmodeller og forholdet mellom live og innspilt musikk. Digitalisering spiller en sentral rolle i alle disse endringene.

Gjennom emnet vil studentene bli kjent med ulike analytiske, teoretiske og historiske tilnærminger for å forstå produksjon, distribusjon og forbruk av musikk. Emnet gir en introduksjon til teknologisk formidling av musikk, forholdet mellom teknologi og kultur, algoritmer og redaksjonelle prosesser i musikktjenester, forretningsmodeller og økonomi i musikkbransjen, samt endringer i forholdet mellom artister og publikum. Kurset setter søkelys på nyere trender, og diskusjonen omfatter også historiske perspektiver på musikkultur. Studentene vil ha frihet til å velge tilnærming, empirisk materiale og metoder, men emnet må være knyttet til musikk og medier.

Noen eksempler på mulige temaer og spørsmål er:

  • Hvilken innflytelse har TikTok på unges musikkvaner?
  • Hvordan påvirker lytterens kjønn hvilken musikk strømmetjenestene anbefaler?
  • Hvilken kunnskap og hvilke holdninger har musikere og vanlige musikklyttere til fordelingen av inntekter fra musikkbruken?
  • Hvordan påvirker musikkplattformene produksjonen av musikk?
  • Hvordan har konsert- og liveopplevelsene endret seg siden besteforeldrene dine var unge, sammenlignet med dagens opplevelser for deg og dine venner?
  • I hvilken grad og hvordan bruker unge musikere i dag kunstig intelligens (KI) når de lager musikk?

Målet med prosjektet er å gi studentene mulighet til å jobbe med aktuelle problemstillinger og bli komfortable med å velge tilnærming, teori, data og metode.

Hva lærer du?

Kunnskap

Når du har gjennomført emnet kan du:

  • finne aktuell forskningslitteratur knyttet til temaet du har valgt, og sammenstille denne litteraturen
  • bruke ulike forskningsbidrag i en egen analyse
  • diskutere digitalisering i en historisk og kritisk kontekst
  • drøfte valg knyttet til forskningsdesign og metode i gitte forskningsprosjekter

Ferdigheter

Når du har gjennomført emnet kan du:

  • kommunisere i team, lytte aktivt, gi og motta tilbakemeldinger
  • bruke digitale samarbeidsplattformer som er vanlige i arbeidslivet
  • planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid
  • samarbeide med andre i å planlegge, gjennomføre og skrive en akademisk tekst

Generell kompetanse

Når du har gjennomført emnet kan du:

  • skrive presise og strukturerte tekster
  • behersker akademisk skriving og referanseteknikk
  • diskutere eget bidrag opp mot relevant forskning

Opptak til emnet

Emnet er adgangsbegrenset. Kun studenter med opptak til bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon har adgang til emnet.

Her er informasjon om hvordan du skal søke om opptak til MEVIT3810:

  1. Svar på nettskjema innen kl. 23:59 1. desember 2023, og sett emnet MEVIT3810 på første prioritet. Lenke til nettskjemaet blir sendt ut på epost (til UiO-epostadresse) to uker før fristen.
  2. Meld deg opp til MEVIT3810 via Studentweb innen 8. desember. Dersom du ikke får plass på MEVIT3810, vil du få plass på et av de to andre bachelorspesialiseringsemnene.

Studentene må ha god kjennskap og forståelse av både humanistisk og samfunnsvitenskapelige teorier og metoder. Derfor anbefales studentene å ta emnet i slutten av bachelorstudiet, helst i 6. semester.

Undervisning

Studentene skal jobbe med prosjektet i gruppe. Hvilke prosjekter som er tilgjengelig per semester, avhenger av fagperson, og kan variere fra semester til semester. Til hvert prosjekt er det knyttet en obligatorisk aktivitet

Våren 2024 består undervisningen i emnet av tre deler:

Forelesninger og workshops om tilnærmingsmåter, teorier, metoder og prosjektarbeid. Analyse og diskusjoner av medietekster, forretningsmodeller, trender og dilemmaer. Aktiviteter tilknyttet læringsmålene på emnet.

Analysefase: Valg av tema og forskningsspørsmål, design av prosjekt, innsamling av data og analyse.

Rapportering: Skrive og publiseringsfase under veiledning.

Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal få anledning til å fremstille seg til eksamen. 

Våren 2024 er obligatorisk aktivitet gruppeinnlevering av en prosjektskisse og en prosjektplan med milepæler.

Eksamen

Våren 2024: Eksamen skjer i form av en felles grupperapport om prosjektets forløp på 1-3 sider samt et artikkelutkast.

Artikkelutkastet skal være formatert i forhold til Norsk medietidsskrifts krav til manus: Vitenskapelige artikler skal være mellom 6000 og 8000 ord inkludert sammendrag, nøkkelord, fotnoter og litteraturliste https://www.idunn.no/page/nmt/author

Studentene skriver artikkelutkastet sammen i grupper på 2-4 studenter.

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

En semesteroppgave eller tilsvarende som er bestått, kan ikke leveres på nytt i bearbeidet form.

Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen bruker du et eksamensforsøk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 19. apr. 2024 20:27:00

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
20
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk