Oversikt over ansvarlig faglærere og faglærere på studieåret
Læringskrav
Metode
Kunnskap
Metodelæren er nøkkelen for å forstå juridisk tenkemåte. Studenten skal ha god forståelse av:
- prinsippene om rettskildefaktorenes/argumentenes gyldighet («relevans»),
- tolkningen/slutningen fra dem («slutningsprosessen) og
- deres vekt («harmonisering»)
Av disse tre problemstillingene er den siste den helt sentrale og vektlegges særlig i metodestudiet.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Argumentere rettslig
- Begrunne standpunkter til rettsspørsmål.
Generell kompetanse
Metodelæren gir grunnlag for å arbeide med kjente og fremmede rettsområder. Metodelæren gir et viktig perspektiv for hele masterstudiet i rettsvitenskap. For øvrig vises til omtalen av generell kompetanse i den alminnelige beskrivelsen av læringsutbytte for masterstudiet i rettsvitenskap.
Etikk
Kunnskap
Studenten skal ha god kjennskap til hvilke etiske regler og retningslinjer som gjelder for de sentrale juristprofesjoner.
Ferdigheter
- Studenten skal i aktuelle situasjoner reflektere over mulige etiske utfordringer i juristrollen og hvorfor det både er etisk riktig og i det lange løpe faglig klokt å følge yrkesetiske normer
- Studenten skal være på vakt overfor faktiske og mentale prosesser som kan påvirke jurister til å fravike de etiske krav
Generell kompetanse
Studenten skal kunne oppfylle de yrkesetiske kravene i sitt virke som jurist. For øvrig vises til omtalen av generell kompetanse i den alminnelige beskrivelsen av læringsutbytte for masterstudiet i rettsvitenskap.
Litteratur
Metode og etikk
Hovedlitteratur
- Graver, Hans Petter: hva er rett (Universitetsforlaget 2011) s. 58-69 og s. 98-140.
- Luban, David: Integrity: Its causes and cures. Fordham law review, Volum 72, s. 279-310. Lenke til Luban
- Juss og etikk (Universitetsforlaget 2005) s. 15-86, s. 109-128 og s. 150-170.
- Etiske retningslinjer for statstjenesten med veiledning, Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2012 Lenke
Tilleggslitteratur
- Tranøy, Knut Erik: Det åpne sinn. Moral og etikk mot et nytt årtusen, Universitetsforlaget, 1998.
- Wilhelmsen,Jan-Fredrik og Geir Woxholth: Juristetikk,Gyldendal, Oslo 2003 (Ny utgave 2007).
- Leijonhufvud,Madeleine:Etiken i juridiken, Norstedts juridik, Stockholm 2007 (Ny utgave 2010)
Metodelære
Hovedlitteratur
I. Eckhoff, Torstein/ Helgesen, Jan Erik: Rettskildelære 5. utg., 2001:
Følgende kapitler faller utenfor læringskravene:
- Kap. 3 IX («Etterfølgende utsagn m.v. fra lovgiverhold»)
- Kap. 9
- Kap. 10
- Kap. 11
OG
II. Boe, Erik: Rettskildelære under debatt, Oslo 2012:
Utvalgte kapitler er obligatorisk litteratur:
- Kap. 3
- Kap. 12
- Kap. 14
- Kap. 15
- Kap. 16
- Kap. 17
- Kap. 19
Tilleggslitteratur
- Arnesen, Finn og Are Stenvik: Internasjonalisering og juridisk metode. Universtitetsforlaget, 1.utg., 2009 (Ny utgave 2015)
- Boe, Erik: Rettskildelære under debatt (Oslo 2012) (øvrige kapitler)
- Graver, Hans Petter: Utfordringer til rettskildelæren, i: Asbjørn Kjønstad (red.): Nye trender i rettsvitenskapen (Gyldendal Juridisk, Oslo 2013) s. 32-42.