Safe'R'Uss

Vi gjør bussrussen tryggere!113

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre: Astrid, Maja, Nathan og Christoffer

Tema og målgruppe

Temaet for prosjektet vårt er oversikt og henholdsvis sikkerhet over russebussens medlemmer i bussen. 

Målgruppen vår er russ på russebuss. Brukergruppen som vi har vært så heldige å jobbe med er Missing in Action 2017 (M.I.A 2017). 

 

Problemstilling

Hvordan kan bussruss enklere holde oversikt over; og samle medlemmene på bussen raskere slik at bussen kan kjøre videre uten å kjøre fra noen? 

 

Datainnsamling

Gjennom designprosessen har vi gjort semi-strukturerte intervjuer med tidligere russ og bussruss, hvor disse har i mer eller mindre grad fungert som domeneeksperter. Dette er gjort på grunnlag av fleksibiliteten til å stille oppfølgingsspørsmål og å følge opp overraskende innspill. 

Videre har vi også gjort geriljatesting med noen medstudenter her på IFI og fokusgrupper med flere av medlemmene på M.I.A.

 

Problemområde

Gjennom intervjuene våre merket vi at problemer rundt oversikt og sikkerhet var en klassisk gjenganger, og dette utvalgte sitatet illustrerer godt det mange av intervjuobjektene presiserte og lyder som følger; 

"Vi hadde to rullesjefer hver kveld som skulle ha et litt større ansvar, men det fungerte egentlig ikke i praksis. De drakk jo selv. Det hendte at vi kjørte fra noen."

Videre var det typiske uttrykket "alle skulle passe på alle" en nokså sterk gjenganger i flere av intervjuene, og flere mente at det var kaotisk å samle sammen medlemmene når "alle var fulle" . Mange av intervjuobjektene opplevde enten selv eller at noen på bussen ble kjørt ifra i løpet av russetiden. 

I løpet av russetiden fikk også russegruppa vi hadde arbeidet med, M.I.A, også opplevd dette og rullesjefen omtalte det som "totalt kaos"

 

MIA 

Vi har laget en prototype for å gjøre russetiden mer sikker. Ved å gjøre det enkelt å holde oversikt over russebussens medlemmer; er målet å sikre at ingen russ på buss blir kjørt fra i russetiden. Gjennom en iterativ bruksorientert designprosess, hvor det overordnede prosjektkravet har vært interaksjon uten skjerm, har vi kommet fram til prototypen MIA. 

prototypen 2.png18835570_10210397705671872_3530349708748091963_n.jpg

MIA gjør russebussen til et interaktivt rom ved hjelp av Bluetooth-teknologi. Løsningens utseende skal kunne tilpasses den enkeltes buss. Feedbacken kommer i form av lyssignaler som forteller hvem som er tilstede og ikke. Vi har tatt i bruk visuelle hjelpemidler som bilder og lys, for å gjøre produktet oversiktlig også i beruset tilstand, slik mange russ ofte befinner seg i. Hver av russemedlemmene har sin egen Bluetooth "chip" som er knyttet til MIA, og som de har på seg under rulling. Med dette som bakgrunn har vi strippet løsningen for knapper, da det er ment at interaksjonen skal skje automatisk og uten unødvendig mengde funksjonalitet. I tillegg til å øke sikkerheten, skal MIA også legge til rette for å unngå unødvendig venting og irritasjon rundt det å få samlet bussens medlemmer ved avreise.

 

Emneord: INF1510, Interaksjon, Interaksjonsdesign, Bruksorientert design, M.I.A 2017, Design, Bruk, Russ, Safe'R'Uss, SafeRuss Av Christoffer Holm-Kjøhl og Astrid Eline Øksnes
Publisert 30. jan. 2017 10:59 - Sist endret 31. mai 2017 15:56