Pensum/læringskrav

Bøker o.l.

Christiansen, B., Heggen, K., Karseth, B. (2004). Klinikk og akademia. Reformer, rammer og roller i sykepleierutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3,6,7 (62 sider)

Foss, C., Ellefsen, B. (2005). Helsetjenesteforkning, Perspektiver, metoder og muligheter. Oslo: Universitetsforlaget Kap 1,2,3 (67 sider)

Lian, O.S. (2003). Når helse blir en vare, Høyskoleforlaget, Oslo. Kap. 2, 4, 5, 8, 10 (95 sider)

Molander, B. (1997). Kunnskapsmångfald och ulika kunskapstraditioner. I: Alvsvåg et al. Kunnskap, kropp og kultur, Oslo: Ad Notam Gyldendal (22 sider)

Artikler og bokkapitler

Artikler og bokkapitler trykkes i eget kompendium som kan kjøpes på Kopiutsalget på Blindern. Gyldig semesterkort må fremvises ved kjøp av kompendier.

Bjørk, I.T., Kirkevold, M. (2000). From simplicity to complexity: developing a model of practical skill performance in nursing. Journal of Clinical Nursing, 9(4):620-631 (11 sider)

Carper, B.A. (1996). Fundamental patterns of knowing in nursing. I: Kenney, J.W. (Red.) Philosophical and Theoretical Perspectives for Advanced Nursing Practice, London: Jones and Bartlett Publisher. (9 sider)

Cheek, J., Porter, S. (1997). Reviewing Foucault: possibilities and problems for nursing and health care. Nursing Inquiry. Jun; 4(2): 108-19.

Estabrooks, C.A., Chung, H., Brigadear, K., Profetto-McGrath, J. (2005). Profiling Canadian nurses’ preferred knowledge sources for clinical practice. Canadian Journal of Nursing Research, 37(2): 118-40.

Gerrish, K. & Ferguson, A. (2000). Nursing development units: factors influencing their progress. British Journal of Nursing; 9(10): 626-630

Kim, H.S. (2006). Knowledge synthesis and use in practice-debunking "evidence-based". Klinisk Sygepleje 20(2): 24-33.

Kirkevold, M. (2001). Etablering av undervisningssykehjem – klinisk sykepleieforskning og fagutvikling hånd i hånd. I: Gjengedal, E. og Jacobsen, R.: Sykepleie – praksis og utvikling, Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (14 sider)

Kirkevold M. (2002). Sykepleievitenskapens bidrag til praksis I: Vitenskap for praksis? Kap 4 Universitetsforlaget

Sandmo, E. (1999). Michel Foucault som maktteoretiker I: F. Engelstad (red.) Om makt. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (17 sider)

Stetler, C.B. (2003). Role of the organization in translating research into evidence-based practice. Outcomes Management; 7(3): 97-103

Williams, Simon J. (1995). Theorising class, health and lifestyles: Can Bourdieu help us? Sociology of Health and Illness, 17(5); 577-604 (26 sider)

Publisert 14. mai 2008 09:44 - Sist endret 26. mai 2008 15:35