Kollokvieoppgaver til SVEXFAC h�sten 2003
Utarbeidet av Eivind Balsvik p� bakgrunn av tidligere gitte eksamensoppgaver.
23/9: Faghistorie
a)
Gj�r
rede for forskjellige svar p� sp�rsm�let om n�r og hvor samfunnsfag generelt
vokste fram.
b)
Gj�r
rede for viktige historiske begivenheter og bidragsytere i dannelsen av den
norske samfunnsvitenskapelige institusjonen.
c)
Dr�ft
likheter og forskjeller mellom naturvitere og
samfunnsvitere n�r det gjelder forskeres forhold til det som skal studeres.
Belys gjerne din fremstilling med eksempler og
informasjon fra Elisabeth L�nn�s artikkel �Helga
Eng-liv og verk.� og kapittel utdraget �Empiri og teori� av Finn Sivert Nielsen
og �nund Brottveit.
30/9 Modeller
a) Hva menes med en modell i
samfunnsvitenskap? Gi noen grunner for at modeller er viktige for forskning.
b) I samfunnsvitenskapen opereres det med
forskjellige modeller av mennesker. Hva er en menneskemodell? Beskriv modellen
som kalles �det rasjonelle mennesket�.
c) Hvorfor er det viktig � ha kritisk distanse
til de menneskemodellene som blir brukt eller forutsatt i samfunnsvitenskapene?
Belys gjerne din dr�fting med eksempler fra
utdraget fra Raymond Boudons bok The Origin of Values. Sociology
and Philosophy of Beliefs, eller Graham Allisons artikkel �Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis�.
7/10 Forskningsopplegg,
data og datainnsamling
a) Gj�r rede for hva et forskningsopplegg er.
b) Hva er kvalitative og kvantitative data?
c) Gj�r rede for noen samfunnsvitenskapelige
hovedstrategier for innsamling av data.
Belys gjerne din dr�fting med eksempler fra en
eller flere av de f�lgende artiklene: Ottar Hellevik
�Ungdom og verdier�, Fredrik Barth �Et samfunn m� forst�s ut fra egne
forutsetninger. U-landsforskning i sosialantropologisk perspektiv�, Aud Talle ��But
it is mutilation.� Antropologi og vanskelige temaer�,
Nils Christie ��Ondskapens banalitet� i Nord-Norge.
Gjensyn med studien av fangevoktere i konsentrasjonsleirene�.
14/10 Samfunnsfagenes
dobbeltdialog
a) Hva betyr det n�r det hevdes at
samfunnsvitere er engasjert i en �dobbeltdialog� eller en �dobbel
hermeneutikk�? Hvordan er samfunnsfag her forskjellig fra naturvitenskap?
b) Hva menes det n�r det hevdes at
samfunnsfagene er �samfunn i samfunnet�?
c) Dr�ft ulike m�ter samfunnsfagene p�virker
samfunnet og samfunnet p�virker samfunnsfagene.
Det er fint om deres dr�ftelse til a-delen er
informert av Hans Skjervheims artikkel �Deltaker og tilskodar�,
og kapittelutdraget �Handlingsbegrep og handlingsforst�else� fra Dag �sterbergs
bok Fortolkende sosiologi.�
21/10 Vitenskaplige
forklaringer
a) Gj�r rede for hva som kjennetegner
henholdsvis �rsaksforklaringer, funksjonelle forklaringer, og
form�lsforklaringer (ogs� kalt hensiktsforklaringer). Gi gjerne eksempler p�
hver av forklaringstypene.
b) Dr�ft deretter hver av disse
forklaringstypenes rolle i samfunnsvitenskapene.
c) Dr�ft til slutt likheter og forskjeller
mellom samfunnsvitenskapene og naturvitenskapene.
� ���
Jon Elsters kapittel om �Vitenskaplig
forklaring� fra boka Argumentasjonsteori,
spr�k og vitenskapsfilosofi er den grundigste dr�ftelsen av vitenskaplige
forklaringer p� pensum. Det er fint om dere tar utgangspunkt i denne teksten.
28/10 Normativ
argumentasjon
a) Hva er normativ argumentasjon?
b) Hva kjennetegner normativ argumentasjon som
har en konsekvensetisk form (konsekvens argumentasjon)?
c) Kan man moralsk forsvare
at det er l�nnsforskjeller i et samfunn ved hjelp av et konsekvensetisk
argument?� Kan det samme forsvares ved
hjelp av normbasert argumentasjon (argumentasjon som tar utgangspunkt i
generelle moralske prinsipper)? Dr�ft!
4/11 Fagetikk
a) Gj�r rede for samfunnsforskningens interne
normer (ogs� kalt vitenskapens moralregler eller vitenskapens ethos), som for
eksempel normen om universalisme.
b) Dr�ft noen ulike normkonflikter eller brudd
p� normer man kan f� i samfunnsforskning.
Gi gjerne eksempler fra for eksempel Katrine
Fangens forskning p� det norske h�yreekstremistiske milj�et i Oslo, eller
Stanley Milgrams laboratorium eksperiment om fors�kspersoners villighet til �
p�f�re andre smerte p� kommando.�