Pensum/læringskrav

Bøker (549 sider)

Appleyard, J. A. (1991). Becoming a reader. The experience of fiction from childhood to adulthood. Cambridge: Cambridge University Press. (228 SIDER)

Skaftun, A. & Michelsen, P.A. (2017). Litteraturdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm (248 SIDER)

Kompendium (100 sider)

Fish, S. (1980). How to Recognize a Poem When You See One. I Is There a Text in this Class? The Authority of Interpretive Communities (s. 322-337). Cambridge, MA: Harvard University Press. (17 SIDER)

Iser, W. (1981). Tekstens appelstruktur. Ubestemthed som en betingelse for den litterære prosas virkning. I M. Olsen & G. Kelstrup (Red.), Værk og læser (s. 102-133). København: Borgen. (32 SIDER)

Penne, S. (2012). Når delen erstatter helheten: litterære utdrag og norskfagets lærebøker. I S. Matre, D. K. Sjøhelle & R. Solheim (Red.), Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser (s. 163-174). Oslo: Universitetsforlaget. (12 SIDER)

Roe, A. (2013). Norske gutters resultater på nasjonale og internasjonale leseprøver. I K. Kverndokken (Red.), Gutter og lesing (s. 13-31). Bergen: Fagbokforlaget. (19 SIDER)

Tønnesson, J. L. (2002). Alt anna enn dikting? I J. L. Tønnesson (Red.), Den flerstemmige sakprosaen (s. 9–28). Bergen: LNU/Fagbokforlaget. (20 SIDER)

Nettpublikasjoner (308 sider)

Asplund, S-B. & Pérez Prieto, H. (2017). Young working-class men do not read: Or do they? Challenging the dominant discourse of reading. Gender and Education. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09540253.2017.1303825 (17 SIDER)

Asplund, S.-B. & Tanner, M. (2016). Navigating between disorder and control. Challenges and choices when teaching reading strategies in the L1 classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature, (16), 1-23. https://l1.publication-archive.com/publication/1/1619 (23 SIDER)

Behrman, E. H. (2006): Teaching About Language, Power, and Text: A Review of Classroom Practices That Support Critical Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 6(49), 490-498. https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1598/JAAL.49.6.4 (9 SIDER)

Borsheim‐Black, C., Macaluso, M., & Petrone, R. (2014). Critical Literature Pedagogy: Teaching Canonical Literature for Critical Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 2(58), 123-133.  https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jaal.323 (11 SIDER)

Gourvennec, A. F. (2016). Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole. Nordic Journal of Literacy Research, (2), 1-18. https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/271 (18 SIDER)

Kjelen, H. (2015). Litterær kompetanse - portrett av tre lesarar. Acta Didactica Norge, 1(9). https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1390 (18 SIDER)

Leemhuis, M. M. (2017). Å føle med de andre i klasserommet. En analyse av emosjonell posisjonering i en helklassesamtale om Margareth Olins De Andre (2012). I J. Bakken & E. Oxfeldt (Red.), Åpne dører mot verden. Norske ungdommers møte med fortellinger om skyld og privilegier (s. 105-127). Oslo: Universitetsforlaget. (23 SIDER)
https://www.idunn.no/apne-dorer-mot-verden/a-fole-med-de-andre-i-klasserommet

Matthiesen, C.  (2017). Sagprosaundervisning og situationens kraft: Hvad kan vi lære af Isokrates’ og en dansklærers tilgange og intentioner? Sakprosa, 1(9). http://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/4734 (37 SIDER)

Penne, S. & Skarstein, D. (2015). The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms. L1-Educational Studies in Language and Literature, (15), 1-18. https://l1.publication-archive.com/publication/1/1524 (18 SIDER)

 

Rosenblatt, L. M. (1969). Towards a transactional theory of reading. Journal of Literacy Research (1), 31-49 https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1080/10862969609546838   (18 SIDER)

Rødnes, K. A. (2012). ‘It´s insanely useful’. Students use of instructional concepts in group work and individual writing.Language and Education, 3(26), 183-199. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500782.2011.614050 (12 SIDER)

Rødnes, K. A. & Ludvigsen, S. R. (2009) Elevers meningsskaping av skjønnlitteratur - Samtaler og tekst.Nordic Studies in Education, 2(29), 235-249. https://www.idunn.no/np/2009/02/art04 (15 SIDER)

Aamotsbakken, B. (2003). Skolens kanon – vår viktigste lesedannelse? En studie i kanonisering i norskfaglige antologier for videregående skole, allmennfaglig studieretning. Tønsberg: Høgskolen i Vestfold. http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/2003-09/rapport9 (89 SIDER)

 

Publisert 27. juni 2019 13:41 - Sist endret 12. aug. 2019 15:37