4 temadager i PROF3025

Temadag A: onsdag i uke 7

Temadag B: onsdag i uke 9

Temadag C: onsdag i uke 16

Temadag D: fleksibel, gjennomføres etter avtale med skolen innen uke 20

Temadag A: Skolen som organisasjon og forberedelse til kortpraksis

I samtale med skolens kontaktperson skal studentene:

  • få innføring i den enkelte skoles organisasjon, pedagogiske profil, reglement, styringsstruktur osv.
  • få undervisningsplaner for våren og nødvendige tilganger, bøker o.l.
  • vurderingskriteriene for kortpraksis tematiseres

Studentene skal få mulighet til å gjøre seg kjent med skolens bygninger, og helst opprette kontakt, og gjøre avtaler med, veiledere for kortpraksis.

Temadag B: Læringsmiljø

Aktivitet: Studentene skal observere en gruppe elever de skal jobbe med i kortpraksis. De skal følge gruppen på tvers av alle fag denne dagen. Når studentene observerer undervisningen, skal de benytte observasjonsskjema for PROF3025. Fokuset for observasjonen er elevenes læringsmiljø. Studentene kan bruke relevante begreper fra studielitteraturen om ‘læringsmiljø’ som støtte til å utvikle et tydelig observasjonsfokus. På slutten av dagen skal det settes av tid til at studentene kan diskutere erfaringer og observasjoner som er relevante for læringsmålene under, enten med veileder eller med skolens kontaktperson.

Læringsmål: Studentene skal få innblikk i en vanlig skoledag for elevgruppen. Studentene skal få erfaring med bestemte elevers rolle i de ulike fagene/gruppene, og karakteristikker ved de ulike læringsmiljøene som disse elevene er en del av. Studentene skal få innsikt i mulige problemstillinger og tiltak knyttet til arbeid med læringsmiljøet rundt den aktuelle elevgruppen.

Temadag C: Læringsmiljø, kontaktlærerrollen og skolens støttefunksjoner 

Aktivitet: Studentene har begynt arbeidet med en aktivitetsplan basert på en video-basert case* i grupper på campus. På temadag C skal studentene først arbeide videre med dette. De skal:

  1. Oppsummere en helhetlig beskrivelse av den video-baserte casen slik at den kan presenteres for aktører fra skolens ulike støttefunksjoner
  2. Velge ut en av aktivitetsplanene de allerede har arbeidet med på campus, og bearbeide denne
  3. Forberede konkrete spørsmål til ulike aktører fra skolens støttefunksjoner

Deretter skal en eller flere representanter for skolens støttefunksjoner, slik som helsesøster, rådgiver, sosiallærere, psykolog eller lignende, gjennomføre en samtale med studentgruppa, der studentene presenterer sitt arbeid med casen. Det bør gjøres avtale om hvilke av disse aktørene som er til stede og tilgjengelige for studentene. Samtalen skal åpne for

  • at studentene får presentert sitt arbeid og får tilbakemelding på det, og
  • at representantene fra skolens støttefunksjoner får presentert sin rolle og hvordan de arbeider ved skolen: Hvilke roller spiller disse aktørene i arbeid med skolens læringsmiljø generelt, og når spesielle situasjoner oppstår? Hvilke rutiner finnes ved den aktuelle skolen?

Underveis i samtalen er det viktig å tematisere skolens handlingsplan for mobbing samt gi eksempler på aktivitetsplaner og drøfte hvordan lærere kan samarbeide med ulike støttefunksjoner ved mistanke om mobbing. Skolenes aktivitetsplikt og læreres meldeplikt kan også tematiseres.

Læringsmål: Studentene skal få forståelse for skolenes arbeid med læringsmiljø og mobbing, og hvordan noen av skolens støttefunksjoner fungerer. Studentene skal få innsikt i skolenes aktivitetsplikt og læreres meldeplikt. Temadag C skal også bidra til innsikt i kontaktlærers rolle.

*Den video-baserte casen ligger nederst på USNs nettside for opplegget «Storefri»

Temadag D: Skole-hjemsamarbeid og kontaktlærerrollen

Denne dagen er fleksibel med tanke på gjennomføringstidspunkt, og bør avtales med skolen i god tid.

Aktivitet: Primært er det ønskelig at studentene er til stede under et foreldremøte på skolen. Hvis skolen ikke gjennomfører foreldremøter i den aktuelle perioden, kan det velges en annen situasjon med skole-hjemsamarbeid eller et møte med andre eksterne aktører (for eksempel BUP, PPT, barnevern, SaLTo). Studenten bør være med på kontaktlæreres planlegging og gjennomføring av møtet. Planleggingen av møtet kan gjennomføres digitalt dersom tematikken er egnet til det.

Læringsmål: Studentene skal få innsikt i skole-hjem-samarbeid, eller innsikt i skolens samarbeid med andre aktører som er relevante for skolen. Gjennom deltakelse i møtevirksomhet som går ut over lærerens primære arbeidsoppgaver skal studentene utvikle en bredere forståelse for lærerprofesjonen generelt og kontaktlærerrollen spesielt.

Publisert 6. des. 2023 14:20 - Sist endret 6. des. 2023 14:20