Pensum/læringskrav

Læring

Imsen, Gunn: Elvens verden. Innføring i pedagogisk psykologi , 3.utgave 2001 . Tano Aschehoug. Del II Læring og kognitiv utvikling: Kap.2 Veier til elevens verden (16 s), Kap.3 Hva er læring (16 s), Kap.5 Hvordan konstruerer vi kunnskap? Noen trekk i Piagets teori (20 s), Kap.8 Læring som sosial prosess (20 s).

Trebbi, Turid : Hvordan kan elever ta ansvar for egen læring?, Norsk Pedagogisk Tidsskift, Universitetsforlaget (5) 1996 s. 289 -298. (9s) I KOMPENDIUM .

Ludvigsen, Sten R. "Informasjons- og kommunikasjonsteknologi, læring og klasserommet".I: Ludvigsen, S og Østerud S. (red): Ny teknologi – nye praksisformer. Teoretiske og empiriske analyser av IKT i bruk. Forsknings og kompetansenettverk for IT i utdanning. ITU, 2002 (ss 125 – 137, 12s) I KOMPENDIUM

LÆRERROLLEN (inkl. etikk og danning)

Engelsen, Britt U. : Kan læring planlegges?, 2002 . Gyldendal . Kap. 7 Skolens innhold: fagenes egenart, samfunnets interesser eller elevenes behov? (20 s.) I KOMPENDIUM.

Bolstad, Bjørn(red.) : Moderne pedagogikk. Teori og praksis ved Ringstadbekk skole., 2001. Universitetsforlaget . Kap. 5 Veiledning (17 s), Kap. 6 Vurdering (14 s). I KOMPENDIUM.

Bergem, Trygve: Læreren i etikkens motlys, 2000. Ad notam . Introduksjon (7s), Kap.1 Til problemområder (s.21 – 32 , 11s ) I KOMPENDIUM.

Læreplanens generelle del , (34s) (på nett; klikk på Læreplan generell del). http://www.ls.no .

SKOLE OG SAMFUNN

Imsen, Gunn: Lærerens verden. Innføring generell didaktikk , 1997. Tano Aschehoug . Kap. 3 Normative perspektiver på undervisning (ss 44-72, 28s) I KOMPENDIUM.

FAGDIDAKTIKK

Sjøberg, S (red): Fagdebatikk – fagdidaktisk innføring i sentrale skolefag, 2001. Gyldendal Akademisk . Følgende artikler: Sjøberg, S.: Skole, kunnskap og fag (38s), Penne, S: Norsk (40s), Simonsen, A.M.: Engelsk (39s), Brekke G. og Gjone G.: Matematikk (37s).

Elstad, E. (red.) Fagdidaktikkens identitet og utfordringer. : 2001. ILS/UiO.. Elstad, E.: Om fagdidaktikkens identitet – en sluttkommentar (11.s ), Vestøl, M: Fagdidaktikken og elevens læreforutsetninger (19s) I KOMPENDIUM.

Lorentzen, S., Streitlien, Å., Høstmark, A.L. og Aase, L. : Fagdidaktikk – innføring i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling, 1998 . Universitetsforlaget. Kap. 5 Fagdidaktikken finner sin form (minus Yrkesfagene)( 16s), Kap 6 Metoder og sluttkommentar (ss. 159 – 169 , 10s) I KOMPENDIUM.

I tillegg skal være student avtale og legge opp fagdidaktisk litteratur på 30-50 sider som er relevant i forhold fag 1 og fag 2.

Publisert 13. aug. 2003 11:40 - Sist endret 14. aug. 2003 14:26