Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

BACHELOR I PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2012

Oppdatert mai 2012

Nyttig informasjon om studielitteratur

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Det finnes et restopplav av kompendier til dette emnet. Kun to av tekstene i litteraturlista (Evenshaug og Tveit) finnes i kompendiet. Kompendiet kan kjøpes til redusert pris i koputsalget. Det vil ikke bli rebestilt kompendier når opplaget er utsolgt.

PED2320 - Utdanning i endring – hovedlinjer i norsk og internasjonal idé- og utdanningshistorie

Dale, Erling Lars 2004: Anna Sethne. Arbeidsskolens pedagogikk. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 123-136 (16 s.)

Evenshaug, Trude 2004: Frederik Moltke Bugge. Skolen er Statens Hjerte. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 47-63 (17 s.)

Evenshaug, Trude 2001: Å lese og skrive pedagogisk historie. Stiftelsen Skolen. I: Jarning, Harald (red.) Skolen 2001. Årbok for norsk utdanningshistorie. 19. årgang. s. 245-256 (12 s.)*(teksten finnes i restopplag av kompendie)

Fauske, Halvor 2004: Gudmund Hernes. Politiker og ideolog med sosiologien som veiviser. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 343-369 (28 s.)

Helsvig, Kim Gunnar 2004: Johs. Sandven – forskningsentreprenør og institusjonsbygger. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s.245-263 (19 s.)

Johnsen, Berit 2004: Ole Vig. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 81-97 (17 s.)

Kjeldstadli, Knut 1995: ”Norge 1840 til 1940 – fra et tradisjonelt til et moderne samfunn?”, I: Nasjon – region – profesjon. Vestlandslæraren 1840-1940 Reidun Høydal (red.). KULTs skriftserie nr 45. Oslo: Norges forskningsråd. s. 11-25 (15 s.)

Korsvold, Tora 2005: For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Abstrakt forlag: Oslo. Innledning, kap 1, 3, 4 og 5 (108 s.)

Lønnå, Elisabeth 2004: Helga Eng. Pedagogikken forankres i forskning om barnet. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 159-178 (20 s.)

Myhre, Reidar : Grunnlinjer i pedagogikkens historie, 1996. Oslo: Ad Notam Gyldendal. 2. utg. Kap. 2, 6, 7 og 9, s. 170-177. (70 s.) Seip, Anne-Lise 1995: ”Kunnskap i nasjonens tjeneste. Dannelsesidealer og utdanningspolitikk i Norge 1830-70”, I: Nasjon – region – profesjon. Vestlandslæraren 1840-1940 Reidun Høydal (red.). KULTs skriftserie nr 45. Oslo: Norges forskningsråd. s. 17-42 (26 s.)

Sejersted, Francis 1995: ”Historiefagets fortelling”, I: Nytt Norsk Tidsskrift Oslo: Universitetsforlaget. s. 313-325. (18 s.)

Slagstad, Rune: De nasjonale strateger, 1998. Oslo: Pax Forlag. s. 93-133, 318-332. (66 s.) Sørbø, Jan Inge 2004: Hans Skjervheim og pedagogikkens tredje. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 303-319 (17 s.)

Telhaug, Alfred Oftedal 2008a: Norsk skole i kulturkonservativt perspektiv. Formidling og polemikk. Oslo: Abstrakt forlag. s. 13-94 (92 s.)

Telhaug, Alfred Oftedal 2008b: ”Norsk skolehistorisk forskning – status og utsyn 2008”, i SKOLEN 2008 – Årbok for norsk utdanningshistorie. Stiftelsen Skolen 19. årgang. s. 308-317 (10 s.)

Thuen, Harald 2004: Hartvig Nissen. ”Den politiske Pædagogik” I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 65-79 (15 s.)

Thuen, Harald 2010 (i trykk): ”Skolen – et liberalistisk prosjekt? 1860 – 2010”, kommer i Norsk Pedagogisk Tidsskrift, høsten 2010. (15 s.)

Tjønneland, Eivind 2000a: ”Fra vitenskapsoptimisme til positivismekritikk”, I: Trond Berg Eriksen, Andreas Hompland og Eivind Tjønneland 2000: Et lite land i verden. Norsk Idehistorie bind VI. ( Red. Trond Berg Eriksen og Øystein Sørensen) Oslo: Aschehoug s. 37-68 (32 s)

Tjønneland, Eivind 2000b: ”Dannelse og utdanning”, I: Trond Berg Eriksen, Andreas Hompland og Eivind Tjønneland 2000: Et lite land i verden. Norsk Idehistorie bind VI. ( Red. Trond Berg Eriksen og Øystein Sørensen) Oslo: Aschehoug s. 193-228 (36 s)

Tveit, Knut 2001: ”Eit alternativt perspektiv på norsk skolelovgjeving 1739-1860”, I: Skolen 2001 - Årbok for norsk utdanningshistorie. Stiftelsen Skolen 19. årgang. s. 120-134. (15 s.)(teksten finnes i restopplag av kompendiet)*

Vaage, Sveinung 2004: Erling Kristvik. Pedagogikk som kulturell modernisering og folkedanning. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 137-158 (22 s.)

Volckmar, Nina 2004: Helge Siversten – ideolog og strateg. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 227-245 (19 s.)

Volckmar, Nina 2008: ”Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet – Det sosialdemokratiske skoleprosjektet i endring 1945-2000”, I: SKOLEN 2008 – Årbok for norsk utdanningshistorie. Stiftelsen Skolen 19. årgang. s. 144-57 (14 s.)

Aase, Laila 2004: Nordahl Rolfsen – leseboken som folkeskolens ideologibærer. I: Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag s. 99-120 (22 s.)

Til sammen 605 sider I tillegg vil det bli lagt opp et mindre utvalg kilder som pensum.

 Forslag til videre lesning:

Dale, Erling Lars: De strategiske pedagoger, 1999. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Korsvold, Tora 2005: For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Oslo: Abstrakt forlag

Myhre, Reidar: Den norske skoles utvikling: idé og virkelighet, 1998. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Myhre, Reidar: Grunnlinjer i pedagogikkens historie, 1996. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Slagstad, Rune: De nasjonale strateger, 1998. Oslo: Pax Forlag

Sogner, Sølvi 1990: Far sjøl i stua og familien hans. Trekk fra norsk familiehistorie før og nå. Oslo: Universitetsforlaget

Telhaug, Alfred Oftedal & Mediås, Odd Asbjørn 2003: Grunnskolen som nasjonsbygger. Fra statspietisme til nyliberalisme. Oslo: Abstrakt forlag

Telhaug, Alfred Oftedal 2004: Kunnskapsløftet – ny eller gammel skole. Beskrivelse og analyse av Kristin Clemets reformer i grunnopplæringen. Oslo: Cappelen

Telhaug, Alfred Oftedal 2008: Norsk skole i kulturkonservativt perspektiv. Formidling og polemikk. Oslo: Abstrakt forlag

Antall studenter: 30

Publisert 27. mars 2012 06:36 - Sist endret 15. mai 2012 16:03