Edvardas forskning: Maskinlæring og solstudier

"Fysikken og fenomenene som er langt borte fra det vi opplever i vår daglige tilværelse, er det som fascinerer meg mest med astronomi", sier Edvarda Harnes, som fullførte mastergraden våren 2023.

portrettbildet av en ung kvinne

– I min avhandling utforsket jeg en maskinlæringsmetode for beregning av strålingsoverføring i modeller av solatmosfæren, forteller Edvarda.

Strålingsoverføring er det fysiske fenomenet med energioverføring i form av elektromagnetisk stråling. Det kan være kostbart å beregne for 3D-modellatmosfærer, men det er slik forskere sammenligner simuleringer med observasjoner på riktig måte.

graf som viser nevrale nettverksmetoder
Fysiske informerte nevrale nettverk (PINN) er nevrale nettverksmetoder for å løse partielle differensialligninger (PDEer). Dette gjøres ved å trene et nevralt nettverk ved å bruke de styrende PDEene som en del av læringsprosessen. Edvarda undersøkte bruken av PINN for å beregne den formelle løsningen av den radiative overføringsekvasjonen i 1D-modellatmosfærer for Ca II 854.2 nm linjen i solens atmosfære.

– Ideen var å utforske alternative metoder for å øke hastigheten på beregningene slik at større modeller kunne analyseres til en lavere kostnad. Det viste seg imidlertid at metoden jeg testet var veldig ineffektiv, selv om det kanskje fortsatt er noe ved den hvis den ble utvidet eller gjort litt annerledes, forklarer hun.

bildet av solaoverflate
Linjen med Ca II infrarød triplet ved en bølgelengde på 854,2 nm er for øyeblikket en av de mest brukte diagnostiske verktøyene for solens kromosfære. Observasjonene ble utført med det svenske 1-meters solteleskopet. Med tillatelse fra L. Rouppe van der Voort (se også Wedemeyer et al., 2015).

– Hva er de viktigste tingene du har lært i løpet av masterstudiene dine?

– Jeg har lært at: A) Alt tar fem ganger lenger tid enn jeg tror, spesielt skriving! B) Forskningsprosessen er veldig ikke-lineær, men det er veldig givende når jeg kan finne ut av noe. C) Noen ganger trenger jeg å ta en pause eller få en god natts søvn for å finne en løsning på et problem.

– Hva fascinerer deg mest med astronomi?

– Det er fysikken og fenomenene som er langt borte fra det vi opplever i vår daglige tilværelse.

– Hva er ditt beste tips til de som skal ta mastergrad?

– Mitt beste råd er å ta notater om alt du gjør og begynne å skrive avhandlingen så snart som mulig.

– Hva bringer fremtiden for deg?

– Jeg begynenr på en doktorgrad i solfysikk i Tyskland ved Max Planck Institute for Solar System Research.

Mer om

Masterprogrammene ved Institutt for teoretisk astrofysikk

• Computational Science: Astrophysics (master to år): Dette studieprogrammet er spesielt fokusert rundt 3 temaer: modellering av solatmosfære, studier av utenomgalaktiske fenomener og evolusjonen av universets struktur.
  • Astronomi (master to år): Dette studieprogrammet er for deg som ønsker å forstå på et avansert nivå de fysiske prinsippene som er viktige i ulike astronomiske og astrofysiske prosesser og systemer, fra vår egen sol til andre stjerner, galakser og hele universet.
Publisert 14. mai 2024 14:29 - Sist endret 29. mai 2024 13:12