Kjemididaktikk er et tverrfaglig fagområde i skjæringspunktet mellom kjemi, pedagogikk, psykologi, og sosiologi. Kjemididaktikk handler blant annet om hva slags undervisning som fremmer motivasjon og læring i kjemi, hva slags læringsressurser som bør brukes, hvorfor folk bør lære kjemi, og hva som bør være med i en kjemiutdanning for ulike grupper elever og studenter. Didaktikken kan også kombineres med emner i forskningsformidling.
En masteroppgave i kjemididaktikk kan innebære at du observerer undervisning i skolen eller i høyere utdanning og samler og analyserer data om motivasjon eller læring. Du kan også utvikle og teste ut egne undervisnigsopplegg. I tillegg kan du analysere hvordan medier eller lærebøker behandler ulike temaer innen kjemi.
Som masterstudent i kjemididaktikk kan du samarbeide med fagfolk i kjemi, med lærere, med utdanningsforskere og med didaktikkmiljøene i andre realfag.