Hva lærer du?
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innen teori og metode i minst ett musikkvitenskapelig delområde (f.eks. musikkhistorie, kulturstudier, populærmusikkstudier, kognitiv musikkvitenskap) og spesialisert innsikt tilknyttet et avgrenset felt innen dette delområdet
- har inngående kunnskap om teori og metode for sentrale forskningstradisjoner (musikkhistorie, kulturanalyse eller kognitiv musikkvitenskap) innen musikkvitenskapens delområder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor det musikkvitenskapelige fagfelt
- kan analysere musikkfaglige problemstillinger med utgangspunkt i teori tilknyttet minst ett musikkvitenskapelig delområde
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke relevante musikkvitenskapelige forskningsmetoder og faglige og/eller praktisk-teoretiske tilnærmingsmåter på en selvstendig måte
- kan analysere musikkfaglige forskningsområder, forskningstradisjoner, teorier og metoder, i lys av innsikter fra utvalgte delområder innen musikkvitenskapen
- kan fra et musikkvitenskapelig utgangspunkt formulere en selvstendig problemstilling ut fra et gitt materiale, finne relevant litteratur og planlegge og gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid innenfor en gitt tidsramme
- kan analysere og forholde seg kritisk til problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan arbeide selvstendig med et forskningsprosjekt over lengre tid og skrive en lengre resonerende fremstilling i tråd med forskningsetiske normer knyttet til etterprøvbarhet og redelighet
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere de etiske sidene ved egen og andres musikkvitenskapelige forskning
- kan formidle avansert kunnskap om egen og andres musikkvitenskapelige forskning og behersker musikkfagets terminologi og uttrykksformer
- kan analysere, presentere og argumentere vitenskapelig om musikk overfor fagfeller og i offentligheten muntlig og skriftlig
- kan bidra til nytenkning og/eller innovasjonsprosesser innenfor musikkvitenskapen og musikkfaglig praksis
Publisert 30. aug. 2017 08:49
- Sist endret 3. jan. 2018 13:50