Epay - Hjelp når du skal betale

Epay - UiOs nettbutikk - tilbyr betaling og bestilling over Internett for konferanser, utskriftskvoter for studenter og liknende med bruk av betalingskort. Dersom du har problemer med Epay, bør du lese denne siden før du eventuelt tar kontakt med oss. Finner du ikke svaret på det du lurer på, kan du forsøke vår Ofte stile spørsmål-side.

Steg i bestillingsprosessen

Å foreta en bestilling eller å gjennomføre en betaling innebærer flere steg. Først må du oppgi din kontaktinformasjon, velge de varer du vil bestille, bekrefte bestillingen, gjennomføre en eventuell betaling med ditt betalingskort og motta en ordrebekreftelse på e-post.

1. Kundeinformasjon

  • Nye kunder: Første gang du besøker Epay, må du oppgi din kontaktinformasjon som navn, adresse og e-postadresse . Denne informasjonen vil bli lagret av oss. Etter du har fullført betalingen, vil en kundekonto bli opprettet. Følgende felt er obligatoriske og må fylles ut første gang du besøker nettbutikken: Fornavn, etternavn, adresse, postnummer, poststed, land og e-postadresse.
  • Eksisterende kunder: Hvis du tidligere har benyttet Epay, kan du logge inn i nettbutikken med e-postadressen din og det genererte passordet du har fått tilsendt til denne. Kunder ved UiO kan logge inn med sitt UiO-brukernavn og -passord.

2 Valg av varer
Velg antall varer du ønsker å bestille! Minst én vare må velges fra listen.

3. Bekreftelse på bestillingen
Påse at både den oppgitte kontaktinformasjonen og varevalgene er korrekte før du bekrefter bestillingen! Har du gjort en feil, kan du gå tilbake og rette opp.

4. Betalingen
Velg enten VISA eller MasterCard/EuroCard, oppgi ditt kortnummer (11 siffer), utløpsdato og verifiseringskode (CVC2)! CVC2-koden består av de tre siste sifrene på baksiden av kortet i signaturfeltet som vist under.

CVC2-kode

Noen kunder vil oppleve å bli videresendt til sin kortutsteder, som regel sin egen bank, etter at de har bekreftet betalingen på Nets' sider. Dette kommer av sikkerhetssystemene 3-D Secure, Verified by VISA og MasterCard SecureCode.

5. Ordrebekreftelse
Etter at du har fullført betalingen hos Nets, kommer du tilbake til nettbutikken. En ordrebekreftelse vil bli vist for de varene du bestilte. Denne siden kan du skrive ut for dine egne notater. En tilsvarende ordrebekreftelse vil bli sendt til den e-postadressen du oppga i kontaktinformasjonen.

Dersom dette var ditt første besøk i Epay, vil du i tillegg motta et generert passord til den oppgitte e-postadressen sammen med ordrebekreftelsen (gjelder ikke kunder ved UiO). E-postadressen og passordet kan benyttes neste gang du besøker Epay for å handle. Derfor kan det være lurt å skrive ut e-posten for senere bruk. Glemmer du passordet, kan du få tilsendt et nytt fra UiOs betalingsside ved å trykke på "Glemt passord"-lenken. Som innlogget kunde har du blandt annet muligheter til å få oversikt over dine tidligere ordrer.

Innlogging

Som innlogget kunde kan du få en oversikt over din ordrehistorikk. Din kontaktinformasjon blir også lagret, slik at du slipper å taste inn denne for hver gang du foretar en ny bestilling.

Innlogging
Aller første gangen du foretok en bestilling i Epay, ble det opprettet et passord som ble sendt til din e-postadresse (gjelder ikke UiO-kunder). Dette passordet sammen med din e-postadresse må benyttes for å logge inn i Epay. UiO-kunder logger inn med sin UiO-konto. Hvis du har glemt passordet, kan du få tilsendt et nytt ved å trykke på lenken "Glemt passord" som du finner plassert under innloggingsfeltene.

Kundeinnlogging

Endre/legge til kontaktinformasjon
Etter du har logget inn på bestillingssidene, kan du endre din adresse ved å trykke på lenken "Endre kontaktinformasjon". Du vil finne denne lenken nederst på siden som vist under.

Endre kontaktinformasjon

Etter at du har trykket på denne lenken, kommer du til en side hvor du både kan endre og legge til en ny kontaktinformasjon. Gjør de ønskede endringer og trykk på "Lagre endringer"-knappen. Hvis du ønsker å opprette en sekundær kontaktinformasjon, trykker du på "Lagre som alternativ kontaktinformasjon"-knappen i stedet.

Lagre kontaktinformasjon

I tilfelle du opprettet en sekundær kontaktinformasjon og ønsker å benytte denne som standardadresse, velger du "Preferanser"-lenken øverst på siden. De forskjellige kontaktinformasjonene du opprettet vil bli vist på preferansesiden. Du kan sette den ønskede adressen som standard ved å trykke på "sett som standard"-lenken i kontaktinformasjonsboksen. Trykk på lenken "Fortsett bestillingen for..." for å fortsette. Merk at en nedtrekksmeny som inneholder begge adressene nå vil bli synlig øverst på siden. Denne kan benyttes for raskt å bytte mellom de to forskjellige kontaktene du har registrert.

Preferanser

Oppdatere preferanser
Du kan oppdatere dine preferanser som språk, e-postadresse, brukernavn og passord ved å trykke på "Preferanser"-lenken øverst på betalingssidene etter at du har logget inn. Du kommer da til en side som viser forskjellige innstillinger. Du kan selv velge om hjelpeteksten på denne siden skal vises på norsk eller engelsk ved hjelp av nedtrekksmenyen for språk. Ønsker du å endre e-postadressen din, skriver du inn en ny adresse i feltet for e-postadresse. Merk at du nå må benytte den nye adressen hver gang du logger inn i Epay! Alternativt kan du opprette et eget brukernavn som en erstatning for e-postadressen når du logger inn. Ønsker du å endre passordet, skriver du inn dette i "Nytt passord"-feltet. Alle endringer krever at du bekrefter ved å oppgi passordet.

Ordrehistorikk
Du finner din ordrehistorikk nederst på siden for dine innstillinger. Du kommer inn på denne siden ved å trykke på "Preferanser"-lenken øverst på betalingssidene etter at du har logget inn. Samtlige godkjente ordrer for inneværende og foregående år vil bli vist sortert etter den eldste ordren. Status angir om bestillingsbeløpet er reservert eller trukket fra ditt betalingskort. Et beløp blir som regel bare reservert fra din konto i det du betaler, og som regel trukket innen 36 timer.

Ordrehistorikk

Problemer

Glemt passord
Hvis du har glemt passordet for innlogging, kan du få generert et nytt ved å trykke på "Glemt passord"-lenken som er plassert under innloggingsfeltene. Du kommer da til en ny side hvor du kan skrive inn din e-postadresse. Hvis du tidligere har opprettet et eget brukernavn som en erstatning for din e-postadresse, kan du skrive inn denne i stedet. I begge tilfellene vil du få tilsendt et nytt passord til den e-postadressen vi har registrert hos oss. UiO-kunder skal ikke bruke denne funksjonen.

Glemt passord

Publisert 4. jan. 2010 09:40 - Sist endret 19. mai 2015 12:04