ROLF – sektorverktøy for systematisk bruk av roller

Hva er ROLF?

  • ROLF er et rolleregister, som brukes til å tildele roller og holde oversikt og forvalte rollene personer har. 
    • ROLF brukes primært som kildesystem til andre systemer, som f. eks. UH-SAK og IAM-løsninger. Rollene kan brukes til å gi konkrete tilganger og rettigheter i andre systemer. Dette automatiserer og forenkler andre deler av virksomheten.
    • Ledere må kjenne til ROLF, og bruke RoLF til å tildele roller til sine ansatte basert på hvilke oppgaver de har eller skal ha.

    Ta i bruk ROLF

    • ROLF er et register, men har ikke et eget grensesnitt, per nå
    • ROLF brukes via et API som legges inn i institusjonens systemer
    • ROLF er en obligatorisk komponent for UH-SAK, og kan bestilles av alle i UH-sektoren

    Hjelp og veiledning

    Hva er roller i ROLF ?

    • ROLF brukes holde rede på hvem som har hvilke oppgaver, og hvor. Dette kalles roller.
    • Rollen sier noe om hva personen har å gjøre hos virksomheten, for eksempel:
      • «Saksbehandler for klager på eksamen»
      • «Masterstudent ved fakultet X ved UiS»
      • «Dyrepasser ved Biologisk Institutt, Campus B».

    Hvem kontakter jeg?

    ROLF er under innføring, og har i denne fasen mange ressurspersoner knyttet til seg.

    • Prosjekt UH-SAK setter de funksjonelle kravene til ROLF (delprosjekt IPAS holder i de tekniske kravene). For spørsmål om det funksjonelle eller roller, ta kontakt enten med prosjekt UH-SAK eller med din institusjons mottaksprosjekt.
    • USIT skal drifte ROLF. For tekniske spørsmål om systemet, ta kontakt på rolf-kontakt@usit.uio.no. Se også Bestill ROLF.

    Det er ellers mange andre involverte i arbeidet, blant annet også BOTT Arkitekturråd.

    Hvor kan jeg se ROLF?

    ROLF er et eget register og har ikke et eget GUI. ROLF vil være tilgjengelig for din institusjon via et eget API.