Avvikling av e-postkontoer

Dette skjer med e-posten når UiO-kontoer avvikles.

E-post slettes med UiO-kontoen

Når man ikke lenger er registrert som aktiv student ved UiO, eller ikke lenger jobber ved UiO, slettes UiO-kontoen. Dette skjer i tre steg som også påvirker e-postkontoen:

  • Kontoen settes i karantene, dvs. man får ikke lenger logget inn - heller ikke på e-postkontoen.
  • Det tas en sikkerhetskopi av kontoen - også av all e-posten.
  • Når UiO-kontoen slettes blir også e-postkontoen slettet.

Gjør dette før kontoen sperres

Arkiver / kopier lagret e-post

Ta vare på det du vil ha til senere. 

Videresending

Hvis du setter opp videresending før kontoen sperres, er den aktiv i 180 dager etter at e-post-/brukerkontoen er slettet. 

Ansatte kan bare sette opp videresending av e-post når de slutter på UiO.

Se hvordan du setter opp videresending..

Når kontoen allerede sperret eller slettet

Tilgang til sperret konto

Om du husker passordet til UiO-kontoen din så er det mulig å få karantenen/sperringen midlertidig opphevet for et par dager, slik at du kan endre på videresending og eventuelt hente ut e-post du har lagret.

Tilgang til slettet konto

Det er mulig å be om å få utlevert en kopi av e-post som var lagret i e-postsystemet når kontoen ble slettet. Det er også mulig å be om at videresendingen endres.

 

Publisert 18. des. 2013 12:15 - Sist endret 3. des. 2021 14:20