Hvor mye plass bruker OneDrive?

Hvordan finne hvor mye plass OneDrive bruker på lokal hardisk

Med "Filer ved behov" kan det være uklart hvor mye plass OneDrive bruker på lokal harddisk, kun filer som blir brukt lastes ned til lokal harddisk. Det er tre måter å finne plassbruken.

Velg Windows sin egen filbehandler, høyreklikk på mappen "OneDrive - Universitetet i Oslo" og velg Properties:

Her oppgis det to størrelser, 12,7 GB i skyen og 8,95 GB på lokal harddisk. Det siste er faktisk bruk på lokal harddisk.

OneDrive i filbehandleren

Neste metode er OneDrive-appen i oppgave behandleren, høyreklikk på OneDrive-ikonet nederst tli høyre, velg tannhjulikonet øverst til høyre, deretter Properties og arkfanen Account:

OneDrive, Settings - arkfanen Account

Til slutt kan man bruke Storage Setting, som kan vise fram all bruk av lagring på en maskin. Søk opp Storage Settings, og man får opp en oversikt over plassbruk. Velg Other for å finne OneDrive-katalogen

Control Panel - Storage

Storage settings

Til slutt, hvis man vil frigjøre diskplass slik at OneDrive ikke bruker noen plass lokalt, så kan man høyreklikke mappen "OneDrive - Universitetet i Oslo", og velge "Free up space".

Frigjør plass i OneDrive

Emneord: OneDrive