TØI samarbeider med Syklistenes landsforening (SLF) om et prosjekt om bruk av sykkel-lys. SLF skal høsten 2021 gjennomføre en kombinert kampanje og lykte-utdeling.
TØI - Transportøkonomisk institutt
Transportøkonomisk institutt (TØI) er et nasjonalt senter for samferdselsforskning, og et flerfaglig forskningsinstitutt med ca. 80 ansatte. Fagkategoriene omfatter økonomer, sosiologer, psykologer, statsvitere, geografer og ingeniører.
Instituttet består av fire fagavdelinger: Persontransport; Transportanalyser og regionale studier; Sikkerhet og miljø og Avdeling for transportøkonomi. Se mer informasjon om masteroppgavesamarbeid på TØI sine nettsider.
Vi ønsker oss masterstudenter til bildelingsprosjektet: CarNudge: The impact of parking policies and nudging on charsharing?
På TØI er vi interessert i mer kunnskap om sammenhengen mellom segregasjon og reisevaner. Er du også det?
Transportomfanget vil i stor grad avhenge av lokaliseringsmønsteret. Byutvikling og bytransport er et forskningsfelt med mange viktige spørsmål som kan være aktuelle for en masteroppgave.
Hvordan bør byer og kollektivsystemer utvikles for at kollektivtrafikk (og gåing og sykling) kan øke sin konkurransekraft vs. personbilens?
Samfunnsøkonomiske analyser blir mye brukt i samferdselssektoren, særlig ved vurdering av store investeringer i infrastruktur.
TØI har et prosjekt om bruk av elsykler som vi ønsker å invitere en masterstudent til å delta i. Prosjektet handler om sykling, med spesiell fokus på elsykler.
Transportsektoren står for en stor andel av de norske utslippene av klimagasser. Det har lenge sett ut til at økt transportvolum og økte uslipp er direkte koblet mot vekst i BNP, men trenger det å være slik?
Parkeringsrestriksjoner er et vanskelig tema - også politisk sett. Her er det mange problemstillinger å ta tak i.
Innen området kollektivtransport finnes det mange ulike problemstillinger det kan og bør skrives mer om.