EKSAMENSOPPGAVER KFL2010 vår 2016

 

 

 

Vennligst besvar enten A eller B:

 

 

 

 

 

BOKMÅL:

Vennligst besvar enten A eller B:

 

A:

One of the most distinctive features of the current regime under which we live is the prominence of heterosexuality and homosexuality as central, organizing categories of thought, behavior, and erotic subjectivity. The rise to dominance of those categories represents a relatively recent and culturally specific development, yet it has left little trace in our consciousness of its novelty.

(David Halperin, How to do the history of homosexuality, 3)

 

 

  1. Redegjør for Halperins teori om hvordan man kan studere seksuelle og kjønnsmessige identitetskategorier med hensyn til historisk endring.

  2. Sammenlign dette med David Valentines tekst og drøft hvordan seksualitet har blitt tatt opp i vitenskapsteoretiske diskusjoner om subjektet.

Du står fritt til å bringe flere pensumtekster inn i diskusjonen.

 

 

 

B:

 

At all kunnskap er situert er et sentralt poeng i feministisk vitenskapsteori. Gjør rede for Haraways ide om ”situert kunnskap.” Diskuter deretter dette begrepet opp mot begrepene ”sterk objektivitet” og ”robust refleksivitet” med referanse til minst én annen tekst på pensum. Drøft hvordan disse begrepene bidrar til feministisk vitenskapsteori.

----------------------------------------------------------------------------------------

Eksamensoppgaven for KFL2010 publiseres på emnets semesterside og på fronter 25. april kl 09.00. Leveres inn i mappe for eksamen på Fronter innen 28. april kl 14.00.

For alle: Husk forside med kandidatnummer fra studentweb, emnekode, dato og tittel på besvarelsen. Referanser og kilder til slutt (husk også sidetall på besvarelsen).

 

 

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving plikter du å gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk. Se eksempel på hvordan du refererer riktig.

----------------------------------------------------------------------------------------

NYNORSK:

Ver venleg å svare på anten A eller B:

 

 

A:

 

One of the most distinctive features of the current regime under which we live is the prominence of heterosexuality and homosexuality as central, organizing categories of thought, behavior, and erotic subjectivity. The rise to dominance of those categories represents a relatively recent and culturally specific development, yet it has left little trace in our consciousness of its novelty.

(David Halperin, How to do the history of homosexuality, 3)

 

 

  1. Grei ut om Halperins teori om korleis ein kan studere seksuelle og kjønnsmessige identitetskategoriar med omsyn til historisk endring.

  2. Samanlikne dette med David Valentines tekst og drøft korleis seksualitet har blitt tatt opp i vitskapsteoretiske diskusjonar om subjektet.

Du står fritt til å bringe fleire pensumtekstar inn i diskusjonen.

 

 

 

B:

 

At all kunnskap er situert er eit sentralt poeng i feministisk vitskapsteori. Grei ut om Haraways ide om ”situert kunnskap.” Diskuter deretter dette omgrepet opp mot omgrepa ”sterk objektivitet” og ”robust refleksivitet” med referanse til minst én annen tekst på pensum. Drøft korleis disse omgrepa bidrar til feministisk vitskapsteori.

 

 

 

 

ENGLISH:

Please answer either A or B:

 

 

A:

One of the most distinctive features of the current regime under which we live is the prominence of heterosexuality and homosexuality as central, organizing categories of thought, behavior, and erotic subjectivity. The rise to dominance of those categories represents a relatively recent and culturally specific development, yet it has left little trace in our consciousness of its novelty.

(David Halperin, How to do the history of homosexuality, 3)

 

 

  1. Explain Halperin’s theory of how we can study sexual and gendered identity categories with regards to historical change.

  2. Compare this with David Valentine’s text and discuss how sexuality has been taken up in discussions about the subject in theory of science.

     

     

B:

 

That all knowledge is situated is a central point in feminist theories of science. Explain Haraway’s idea of ”situated knowledge.” Then proceed to discuss this term up against the terms ”strong objectivity” and ”robust reflexivity” with reference to at least one other text on the syllabus. Discuss how these terms contribute to feminist theories of science.

 

 

 

 

 

Lengde: 8 standardsider (2300 tegn pr. side, referanser kommer i tillegg)

 

Forside: kandidatnummer, dato, tittel på besvarelsen og emnekode (KFL2010)

 

Husk! følg referanseregler nøye, korrekturles oppgaven, sett inn sidetall

 

Frist for innlevering: 28. april (kl. 14:00, leveres i mappe på Fronter)

 

 

Publisert 25. apr. 2016 08:30 - Sist endret 27. okt. 2017 13:48