Vurderingskriterier for bacheloroppgaven, STV3090
Ved bedømmelsen av oppgavene teller både faglig innsikt og fremstillingsevne, foruten rent formelle sider ved oppgaven. Følgende forhold er blant de som trekkes inn ved vurderingen:
- Studentens evne til å avgrense temaet (slik at det blir håndterbart) og formulere en interessant, presis problemstilling
- Studentens evne til å anvende fagets begreper og teorier på en fruktbar måte, for eksempel ved analyse av aktuelle hendelser
- Studentens evne til selvstendighet (og originalitet) ved valg av problemstilling og/eller gjennomføring av analysen
- Hvilket kunnskapsnivå som demonstreres i oppgaven (for eksempel kjennskap til relevant stoff som er behandlet i emner tidligere i studiet)
- Hvilken innsats som er lagt ned i innsamling og/eller tilrettelegging av materialet som benyttes i analysen (enten dette dreier seg om en empirisk eller normativ analyse)
- Hvilket refleksjonsnivå som kommer til uttrykk i oppgaven (eller studentens evne til å problematisere stoffet som behandles)
- Studentens evne til å skrive klart, argumentere systematisk og saklig, samt å underbygge eller belegge påstander som fremsettes
- Studentens evne til å disponere stoffet på en hensiktsmessig måte, sikre at det kun er relevante forhold som tas opp underveis og at problemstillingen faktisk blir besvart
- I hvilken grad bruken av referanser og kilder er korrekt, herunder en fullstendig og riktig ført litteraturliste
Ved anvendelsen av kriteriene tas det selvsagt hensyn til at en har relativt kort tid til disposisjon for å sette seg inn i pensum og skrive oppgaven; forventet arbeidsinnsats på emnet er en tredels semester.