Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Tittelen er enkel, men den narrer. Spørsmålet etter hvem Jesus var, har opptatt forskere i 200 år, og enda er det ingen enighet om svaret. For 200 år siden var det et risikabelt foretak å stille spørsmålet, professorer mistet jobben for det, og det var like kontroversielt politisk som religiøst. I århunderer hadde bildet av Jesus som himmel-kongen vært garantist for kongene på jorden, for autoritet og makt – en Jesus som et historisk menneske trakk vekk denne garantien. Men kanskje ble Jesus mer et nært menneske, et ideal en kunne nærme seg? Dette er det andre spørsmålet: har det noen betydning hvem Jesus var – i kirken, i samfunnet, for enkeltmennesker – troende eller ikke-troende, kristne og ikke-kristne?

Det er inn i dette feltet dette kurset vil gå, til spørsmål som er teologisk og politisk viktige, som reiser krevende metodiske og teoretiske spørsmål, som utfordrer fantasi til historisk rekonstrusjon av antikke samfunn, og som tvinger oss til å tenke over: hvordan kan vi beskrive et menneske, hva er et menneskeliv? Og hvem er jeg når jeg forsøker å rekonstruere et bilde av Jesus?

Vi tar opp historien om den historiske Jesus, med utgangspunkt i Albert Schweitzers berømte bok om den historiske Jesus-forskning, gjennom 20.århundre med eksistensialisme, sosialhistorie og feministisk kritikk av maskulin Jesus-forskning. Hovedtyngden av arbeidet vil være å arbeide med å rekonstruere et bilde av Jesus på grunnlag av evangeliene, slik at vi samtidig må ta opp spørsmålet om hva historisk-kritisk lesning er. Hele tiden spør vi etter forskerne bak rekonstruksjonene av Jesus, hva er hensikten med deres rekonstruksjoner – enten de er en av lærerne på kurset eller Pave Benedict.

Kurset er et samarbeid med Teologisk Fakultet ved Kjøbenhavns Universitet, med parallelle kurs i Oslo og Kjøbenhavn, og med sentrum i kurset et tre dagers felles intensiv seminar på Lysebu i Oslo.

Professor Mogens Müller deltar ved oppstarten på kurset og på Lysebu-seminaret.

Kurset er relevant for studenter i teologiprogrammet og kristendom- og religion og samfunn masterprogram.

Hva lærer du?

Først og fremst å tenke! - og å finne ut mulige måter å tenke på.

Du får selvsagt også mye kunnskap (hvis du leser) om den historiske Jesus som et viktig historisk og teologisk problem, og hvordan forskere gjennom mer enn hundre år har forsøkt å løse det.Gjennom selv å arbeide med evangelietekstene og historisk metode lærer du HVORFOR dette har vært og er et vanskelig problem, du får innsikt i de ulike metodene som brukes.

Samtidig får du sjansen til å diskutere hvorfor ’Hvem Jesus var’ er et viktig teologisk/politisk/ eksistensielt spørsmål (eller hvorfor du ikke synes det), og ikke minst – hvilken relevans det har for å si noe om’ Hvem Jesus er’.

Målet for læringsprossessen er at du skal lese en bok om den historiske Jesus og gi din egen vurdering på bakgrunn av det du har arbeidet med gjennom kurset.

Og du får erfaringen av å diskutere dette med danske studenter, og oppleve likheter og forskjeller mellom nordiske kulturer, teologi og kirker.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

80-gruppe i teologi/kristendom eller tilsvarende.

Undervisning

Undervisningen består i en kombinasjon av forelesninger og diskusjoner av artikler og bøker.

Halvparten av undervisningstimene er knyttet til et 3 dagers felles seminar på Lysebu i oslo, sammen med studenter fra Kjøbenhavns universitet, fra 30.3-1.4.


Obligatoriske aktiviteter:

Arbeidskrav er to korte presentasjoner (ca. 1000 ord) av materiale til diskusjon.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Eksamen er en semesteroppgave på 3000-4000 ord som består i å presentere og gi en kritisk vurdering av en historisk Jesus-bok ut fra de metoder og teorier vi har arbeidet med gjennom kurset. Boken velges etter avtale med lærer.

Hjelpemidler

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Annet

Fagansvarlige for temauka våren 2009 er:

Rolv Nøtvik Jakobsen, Førsteamanuensis, Praktisk teologisk seminar
Sivert Angel, stipendiat, Det teologiske fakultet, UiO

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Vår 2011
Eksamen
Vår 2011
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter