Pensum/læringskrav: Fremmedspråk

Bøker

Bjørke, C.; M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (red.) 2014. Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4 og 18. Til sammen 66 sider.

Lightbown, P.M. & N. Spada. 2012. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press. Kap. 2 (s. 35-46), 4-7. Til sammen 117 sider.


Artikler og kapitler i kompendiet

Gjørven, R. & T. Trebbi. 2008. Fremmedspråkfaget – et fag på nye veier. I P. Arneberg & L. G. Briseid (red.) Fag og danning – mellom individ og fellesskap (s. 111-124). Bergen: Fagbokforlaget. 12 sider.

Grüters, R. & I. Langseth. 2009. Å være digital i fremmedspråk. I H. Otnes (red.) Å være digital i alle fag (s. 105-125). Oslo: Universitetsforlaget. 20 sider.

Heimark, G. E. 2007. Hvordan forstå ”praktisk tilnærming” i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet.Språk og språkundervisning 2 (s. 8-16). Landslaget moderne språk. 8 sider.

Langseth, I. 2007. Muntlig språklæring. Å lære å snakke et fremmedspråk er å kle seg naken… I H. Hestnes (red.) Språkfag 1. Idéhefter for lærere (s. 35-42). Trondheim: Tapir akademisk forlag. 7 sider.

Simensen, A.M. 2007. Teaching a foreign language, principles and procedures (2nd ed.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4 (s. 105-114) og 9. Til sammen 24 sider.


Artikler tilgjengelig på nettet (åpent eller gjennom UBs elektroniske tidsskrifter)

Barbier, M. 2012. Att läsa på nybörjarnivå med referensramens textbegrepp. Communicare 1 (s. 52-57). Fremmedspråksenteret. 5 sider.

Littlewood, W. 2004. The task-based approach – some questions and suggestionsELT journal 58/4 (s. 319-326). 8 sider.

Lund, K. 1999. Er kommunikativ undervisning kommunikativ? Sprogforum 14 (s. 26-33) 7 sider.

Nyberg, A. Rollekort - enkelt SPINT-verktøy i fremmedspråk.Communicare 2 (s. 14-18). 4 sider.

Skjær, S. 2012. Kommunikasjon i skriftlige elevtekster i spansk.Communicare 2 (s. 39-43). 4 sider.

 

 (Felles pensum i fremmedspråksdidaktikk - ca. 285 sider)

Publisert 24. mai 2017 13:43 - Sist endret 8. juni 2017 09:40