Årsrapport for kjønn, feminisme og
likestilling studieåret 2004/2005
Rapporten
omhandler forrige studieår. Programlederen har ansvaret for å utarbeide rapporten,
legge den fram for programrådet og sende den til fakultetet.
1.1 Beskrivelse av
og kommentarer til eventuelle avvik fra programplanen
Det har ikke vært noen avvik fra programplanen dette året.
1.2 Oppsummering
og kommentarer til gjennomføringsdata
FS -rapport 755.001 (gjennomføringsfakta - studieprogram) kan ikke brukes
fordi tallene der er lite relevante og vanskelige å tolke. Følgende tall kommer
fra studieseksjonen på HF og fra sentraladministrasjonen:
Opptaksrammen høst 2004 var 25 studenter. Det var 30 studenter som
startet på programmet og 22 av dem var aktive studenter. Det medfører et frafall
på 27%. I studieåret 2003/2004 var det et frafall på 55%, altså en betydelig
forbedring dette året.
På hele programmet var det 51 registrerte studenter høsten 2004 som
produserte til sammen 1110 studiepoeng. Dette er et snitt på 21.8 sp per
student. Disse studiepoengene er fordelt på følgende måte: 10 studenter tok 0
studiepoeng, 3 tok 10 sp, 6 tok 20 sp, 2 tok 25 sp, 29 tok 30 sp og 1 tok over
30 studiepoeng.
Våren 2005 var det 43 studenter registrert på programmet som tok 945
studiepoeng. Det er et snitt på 21 sp per student. Disse studiepoengene er
fordelt følgende: 8 studenter tok 0 studiepoeng, 6 tok 10 sp, 1 tok 15 sp, 5
tok 20 sp, 22 tok 30 sp og 3 tok mer enn 30 studiepoeng.
Studiepoengsproduksjonen for begge periodene er litt over snittet for alle
bachelorprogrammene på fakultetet.
1.3 Er det
indikasjoner på særlig god kvalitet?
Underveisevaluering av bachelorprogrammet viser at 67 % ”i stor grad”
trives som student ved studieprogrammet, og 57 % av KFL-studentene ”alt i alt”
er veldig godt fornøyd med studieprogrammet.
Det er særskilt interessant hva som kommer fram i evalueringen når det
gjelder studieretning likestilling i og med at den har en tverrfakultær
80-gruppe. 75% av studentene er fornøyde alt i alt og trives på programmet.
Like mange synes den faglige sammensetningen i 80-gruppen er god/veldig god.
Disse tallene viser vesentlig høyere andeler i kategoriene mest positivt
svaralternativ enn de øvrige HF-programmene. Selv om svarprosenten (generelt i
undersøkelsen) er lav, merker vi oss svarene.
Indikasjonene er ikke fulgt opp spesielt.
1.4 Indikasjoner
på sviktende kvalitet
Studenter på et tverrfakultært program som KFL mangler
tilgang/rettigheter (lesesal, utskrift, pc) til andre fakulteter. Dette er et
reelt problem når studentene tar emner ved andre fakulteter. Mange
KFL-studenter tar samtlige emner på andre fakulteter enn HF i flere semestre og
har kontinuerlig problemer med tilgangen. Vi har tatt opp problemet i flere kanaler
uten å få det løst. Problemet har avdekket en systemfeil og forutsetter at noen
høyt i systemet tar tak i problemet, slik vi har bedt om.
1.5 Hva er det
fokusert spesielt på i denne perioden mht utvikling av studiekvalitet? Hva er
det viktig å fokusere på i fremtiden?
Det har vært fokusert mye på følgende oppgaver:
-
utarbeiding av emnespesifikke karakterbeskrivelser
-
mappeevaluering/evalueringsformer
-
videreutvikling/forbedring av emner med hensyn på
pensum (vanskeliglighetsgrad)
-
utarbeiding av lærerveiledning
-
imøtekommelse av ønsker fra studentene om tiltak og tiltak
for å gi bedre sammenheng i studieprogrammet
-
utvekslingsavtaler
Framover vil vi:
-
arbeide med rekruttering av studenter til utveksling
(Humbolt i Tyskland og Queens i Canada), nordiske hovedstatsuniversiteter.
-
Følge opp tilsynsførers rapport, særlig erfaringer
med evalueringsformer.
-
Evaluere bruk av Classfronter og dens nytte for
programmet.
-
Fortsatt pedagogiske tilbud for lærerne.
-
Arbeide med felles lesesal til
likestillingsstudentene på senteret for å bedre følelsen av fellesskap og
minske opplevelsen av å være en kasteball mellom fakultetene.
2. Forslag til tiltak
for å forbedre studieprogrammet
KFL er et program med lite ”lim”, dvs. at få emner er
felles/obligatoriske i programmet. Når 24 % av studentene har oppgitt at de er
misfornøyd eller veldig misfornøyd med den faglige sammenhengen i
studieprogrammet som helhet kan det henge sammen med manglende ”lim”.
Manglende lim reflekteres kanskje også i studentevalueringen: 29 % av
studentene føler tilhørighet til KFL mens 71 % føler tilhørighet til SKK.
Vi vurderer muligheten for a) følge opp spørsmålet om faglig sammenheng
på studieretningsnivå mer systematisk, bl.a. vurdere en fordypning i
seksualitet og kjønn, b) utvikling av
andre tiltak som fungerer sammenbindende, c) å be SKK om å tilby flere emner.
Det blir fokusert på nettpresentasjonen av programmet. I
studentevalueringen svarer 100% at de bruker internett for å sette seg inn i
programmets oppbygning. Over 40% mener det er litt vanskelig å sette deg inn i
programmets struktur. Nettsidene kan forbedres og gjøres enklere.
Programmet er også blitt utvidet med en 80-gruppe i religion og en
40-gruppe i statsvitenskap.
3. Rapport om bruk
av midler til tiltak av faglig-sosial (bachelor) og faglig (master) karakter
i inneværende budsjettår
Over 40% svarer i studentevalueringen at de deltar på det meste
programutvalget arrangerer.
De faglig-sosiale midlene blir i all hovedsak brukt på arrangement av
programmet, slik som mottaksuke, sommeravslutning og lignende. I tillegg har
det blitt arrangert en tur til Kvinnemuseet på Kongsvinger hvert høstsemester,
som koster en del. Dessverre er det ikke mye penger igjen for programutvalget
til å kunne arrangere turer eller andre aktiviteter.
85% av studentene sier kontakt med medstudentene på programmet er en viktig
faktor for å trives som student. Siden de fleste studentene kun har felles
emner i første og siste semester, er det ekstra viktig å kunne ha aktiviteter
gjennom hele studieløpet for å ivareta kontakten.