Sammendrag av programevaluering våren 2008
Innledning
Undersøkelsen ble sendt til aktive studenter på TKS-programmet i perioden 04.03.08 til 06.04.08.
De 33 studentene som svarte utgjorde en svarprosent på 46. Studentene fra studieretning Likestilling utgjorde ca 1/3 av de som svarte. Det var en jevn fordeling i forhold til hvilket semester studentene var i. Den ujevne kjønnsfordelingen avspeiler utvalget med en lav andel menn på programmet. Halvparten av respondentene har utdanning fra tidligere. De som studerer deltid gjør det hovedsakelig pga. jobb. De aller fleste studentene oppgir at de planlegger å fullføre studiet (85 % i 2008 mot 100 % i 2007).
Programmets oppbygning
Evalueringen av semesterstart viste at de fleste studentene synes pensum og undervisning er litt vanskelig det første studieåret. Når det gjelder tidsbruk er timetallet nokså lavt blant noen av respondentene. Elleve av studentene oppgir at de bruker mellom 15 timer eller mindre til studier i løpet av uka. Sammenlignet med gjennomsnittet for HF er denne andelen for høy. (TKS: 33 %, HF: 23 %). Et tiltak som kan vurderes og som har blitt diskutert i programrådet er mer obligatorisk undervisning, eller mer utbredt bruk av kollokviegrupper. Når det gjelder oppbygningen av studieprogrammet ønsker studentene flere valgmuligheter for sammensetning av emner og emnegrupper i programmet, særlig studentene på Likestillingslinja ønsker seg dette. Her vil programledelsen se på tilbudet av støttefag.
Tilhørighet og studentmiljø
Studentene oppgir en viss misnøye med det sosiale miljøet på programmet. Et tiltak som programmet vil iverksette er å arrangere fagkvelder på STK, der programstudentene kan møtes. I tillegg vil programmet samarbeide tett med programutvalget på TKS for å gjennomføre sosiale og faglige arrangementer. De fleste studentene oppgir imidlertid at de er fornøyd med programmet som helhet (74 % gir verdien 4 eller bedre på en skala fra 1-6.) Kvaliteten på undervisningen vurderes som det viktigste for å være fornøyd, noe som samsvarer med resultater fra tidligere år, og med gjennomsnittet for HF. Et tiltak som programmet har iverksatt er en gjennomgang av avtaler om undervisningssamarbeid med de enhetene TKS-programmet samarbeider med. Både med hensyn til å sikre kjønnsperspektivet, men også krav til progresjon i emnegruppa, og veiledning på den avsluttende bacheloroppaven. Når det gjelder arbeidsformer blir egenstudier vurdert like viktig som forelesninger. Seminarundervisning, hjemmeeksamen og kollokvier blir også rangert som læringsformer med høyt utbytte.
Arbeidslivsrelevans
Studentene oppgir at de ønsker informasjon om muligheter i arbeidslivet. Programmet vil forsøke å informere ennå bedre om de arbeidslivsarrangementene som tilbys jevnlig, og involvere programutvalget for TKS i arbeidet med arbeidslivsseminarer på HF.