Hva lærer du?

Sentrale spørsmål innenfor utvikling og bærekraft belyses fra samfunnsgeografi, samfunnsøkonomi, sosialantropologi og statsvitenskap for å gi deg et bredt og nyansert verdensperspektiv.

Kunnskaper

  • Etter en fullført bachelorgrad skal du:

  • Ha dybdekunnskap om sentrale økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle prosesser som påvirker utvikling i det globale Sør
  • Ha bred kunnskap om ulike forståelser av bærekraft og sammenhengen mellom bærekraft og utvikling i det globale Sør
  • Ha bred kunnskap om forskjellige utviklingsperspektiver og hvordan disse kan anvendes i spesifikke analyser
  • Ha god kjennskap til utviklingsforskning og hvordan utviklingsspørsmål studeres innenfor ulike samfunnsfaglige disipliner og tverrfaglig.
  • Ha god innsikt i sentrale samfunnsvitenskapelige metoder for innsamling og analyse av et datamateriale

Ferdigheter

Etter en fullført bachelorgrad kan du:

  • Tenke kritisk og reflektere rundt sentrale samfunnsmessige prosesser som påvirker utvikling i det globale Sør
  • Forstå og kunne gjøre rede for sentrale utviklingsspørsmål ut fra ulike tilnærminger
  • Redegjøre for begrepet bærekraft
  • Reflektere rundt sammenhengen mellom utvikling og bærekraft ut fra ulike fagområder
  • Finne frem til og sette deg inn i faglitteratur som er relevant i forhold til utvikling på tvers av kilder, sjangere og fagområder
  • Formidle faglig kunnskap på en systematisk måte både skriftlig og muntlig
  • Henvise til og anvende etiske retningslinjer for redelighet i forskning og faglige fremstillinger
  • Planlegge og gjennomføre et mindre forskningsprosjekt
  • Anvende samfunnsvitenskapelige metoder for innsamling og analyse av et datamateriale

Generell kompetanse

Etter en fullført bachelorgrad skal du:

  • Ha en undersøkende, reflektert og konstruktiv holdning til kunnskap
  • Ha evne til å arbeide selvstendig på en systematisk og vitenskapelig etterrettelig måte
  • Kunne samarbeide med andre om prosjekter og presentasjoner
  • Kunne gi og motta tilbakemeldinger på en faglig konstruktiv måte
  • Kunne utveksle synspunkter og argumentere på grunnlag av faglig kunnskap
Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 30. nov. 2022 10:06