Håndtering av selvforskyldt skade på iPhone som er kjøpt etter april 2016

iPhones kjøpt etter 2021 er ikke kjøpt med serviceavtale, disse telefonen er derfor ikke kvalifisert for selvforskyldt skade. UiO er selvassurandør, og står derfor selv ansvarlig for å dekke reparasjon eller tap av utstyr. Kontakt til leder, eller din IT-avdeling for hjelp. 


  1. Send inn nettskjema for selvforskyldt skade til USIT. USIT vurderer om skaden kan tas på erstatningskvoten. NB! Utstyret må være kjøpt etter april 2016, det må være mindre enn to år fra bestillingsdato og det må være en iPhone eller Mac. Deaktiver "Find My iPhone" før skjema sendes inn.
  2. USIT vil melde fra til Apple Support om erstatningssaken og vil motta et saksnummer.
  3. Normalt skal IBM, som er Apples partner i slike saker, kontakte deg eller bruker. USIT kan purre Apple om saken dersom ikke bruker er kontaktet samme dag.
  4. IBM vil kontakte deg direkte og avtale når utstyret kan erstattes. IBM kommer til brukers oppgitte adresse etter avtale og tar med seg den ødelagte enheten tilbake.
  5. Du må ikke ta enheten i bruk før USIT gir beskjed. Det kan gå opptil 24 timer før enheten kan skrus på. Skrur man på enheten for tidlig, er konsekvensen at den ikke mottar UiOs konfigurasjon.

Merk: Om søknad om erstatning godkjenens, erstattes den med en ny. Derfor må den gamle enheten alltid byttes inn. 

Eksempel på type skader som kan erstattes: knust skjerm, vannskader, knapp, tastatur som er ødelagt ol.

Vi vil også vurdere hvorvidt skaden kan ses på som en reklamasjon. For slike tilfeller kan saksbehandlingen ta noe lengre tid.

Publisert 4. juli 2018 21:16 - Sist endret 15. nov. 2023 12:26