Flytte telefon

Er telefonen på kontoret ditt registrert på deg, skal du ta den med når du bytter kontor. Er telefonen knyttet til en funksjon, skal du la den bli igjen. 

Hvordan vet jeg om telefonen er registrert på meg?

Illustrasjonsbilde av "mine opplysninger" i ukomm.

Logg deg inn i ukomm.

Det er to ting du må se etter:

  • Er det ditt navn som står under "navn"?
  • Er telefonnummeret i ukomm det samme som på telefonen?

Om disse to stemmer, er telefonen registrert på deg og du skal ta den med når du bytter kontor. Om navn er riktig, men telefonnummeret er feil, har du feil telefon.

For omregistrering av din telefon kontakt lokal IT eller klikk her.

​Flytte telefon

  • Ta med din telefon til ny arbeidsplass.
  • Telefonnummer vil følge telefonen.
  • Telefonen kobles opp slik:
    • Kabel fra nettverksuttak til telefon deretter fra telefon til PC.
  • Hvis det har vært telefon på ny arbeidsplass tidligere, vil telefonen som regel virke.
  • Trenger du hjelp, er det normalt lokal IT som skal hjelpe deg.
    • Du trenger kanskje hjelp til å få koblet opp PC. Da kan lokal IT koble opp telefon samtidig.
  • Hvis lokal IT ikke kan bistå, kontakt telefontjenesten.
  • Gi beskjed til telefontjenesten om hvor telefonenen flyttet, se under.

Melde flytting av telefon

  • Send en e-post til telefontjenesten med følgende info:
    • Navn på telefonen
    • Nummer på telefonen
    • Flytter fra 
    • Flytter til rom og bygg
    • Nettverksuttak telefonen skal tilkobles
    • Kontaktperson
    • Nummer kontaktperson kan nåes på
    • Hvis nummer skal endres; info om dette
    • Ønsket flyttedato

Mulige feil

  • Nettverkspunktet er ikke koblet opp:
    • Død telefon - død PC.
    • Kontakt lokal IT, alternativt telefontjenesten
  • PC virker når den er koblet rett til nettverkspunkt, men telefonen er død:
    • Nettverkspunkt er koblet opp, men på en switch som ikke gir strøm til telefonen.
    • Kontakt lokal IT, alternativt telefontjenesten, som kan hjelpe deg,
  • Telefonen har liv, men virker ikke. PC fungerer.
    • Mulig at nettverket ikke er klargjort for telefoni.
    • Kontakt lokal IT, alternativt telefontjenesten

Benytt primært lokal IT til arbeider hvor du vet det skal kobles i nettet. Ved feil, eller du er usikker, kontakt telefontjenesten.

Nummerforvirring

Du skal som nevnt ta med din egen telefon til ny arbeidsplass, dette fordi nummeret tilhører deg, men det finnes unntak:

  • Nummeret du benytter er knyttet opp mot en funksjon.
    • Det er derfor behov for å beholde nummeret der det er.
    • Da må du få nytt nummer (og telefon) på ny arbeidsplass.
    • Numre som er knyttet opp mot en funksjon bør være såkalt upersonlige. Den som betjener telefonen kan ha sitt personlige nummer som linje 2.
  • Hvis du overtar telefon etter en annen person:
    • Nummeret SKAL registreres på din bruker.
    • Hvis ikke:
      • Feil navn vises i displayet hos den du ringer til internt
      • Oppføringen i UiO personsøk blir feil; kan ikke slettes
      • Telefonen kan slutte å fungere
      • Du får ikke tilgang til ukomm
    Publisert 21. okt. 2014 13:11 - Sist endret 25. sep. 2017 13:37