Økt ansvar og myndighet til enhetene

Universitetsstyret har vedtatt at en desentral modell skal være retningsgivende for organiseringen av UiOs administrative portefølje.

En desentral modell gir økt myndighet til enhetene og støtter hovedmålet i IHR om å styrke primærvirksomheten, mener rektor Ole Petter Ottersen og universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.

Internt handlingsrom (IHR) nådde en betydelig milepel på møtet i Universitetsstyret 23. oktober. Etter høstens høringsrunder er det nå fattet styrevedtak innenfor områdene:

• Roller og ansvar knyttet til de administrative områdene
  • Administrativ IT
  • Bilagslønn
  • Studieadministrasjon

Desentral modell valgt

Det hadde knyttet seg store forventninger til rapporten «Fordeling av roller og ansvar i UiOs administrasjon – alternative måter for organisering» .

Rapporten presenterte tre organisasjonsmodeller for de administrative oppgavene: Nærhetsmodellen (desentral modell), utvikling av dagens modell og en sentralisert modell.

Høringsrunden viste at det var størst tilslutning for den desentrale modellen, som altså ble vedtatt av UiOs styre.

Modellen vil medføre økt myndighet på lokalt nivå, og innebærer blant annet:

• At beslutninger skal tas på lavest mulig effektive nivå i organisasjonen.
  • At det skal velges sentraliserte løsninger der det kan påvises stordriftsfordeler, eller der oppgavene krever  særlig kompetanse.

Enhet for tjenesteleveranser

Styret vedtok videre at det skal vurderes å etablere en egen enhet for tjenesteleveranser innenfor områdene lønn, regnskap og arkiv. Styret presiserte at de ønsker å vurdere også avtaler som knytter seg til tjenesteleveransene. Presiseringen ble tatt inn i vedtaksformuleringen.

En retning å jobbe videre ut fra

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe kommenterer vedtaket for roller og ansvar slik:
– Styret har nå gitt oss en retning å jobbe ut fra i den videre organiseringen av vår administrative portefølje. Nærhetsprinsippet vil være styrende når vi definerer hvilke oppgaver som skal ligge hvor. Vi vil foreta en risiko- og konsekvensanalyse, og legge frem en plan i styrets møte 5. februar 2012.

Store forventninger

Også rektor Ole Petter Ottersen er fornøyd med vedtaket.
– Jeg har store forventinger til det videre arbeidet. Vi har staket ut en retning basert på innspillene i høringsuttalelsene, og etter min mening er en nærhetsmodell det beste alternativet for å styrke primærvirksomheten, sier Ottersen.

Strategier og standarder

For de øvrige områdene er utarbeidelse av strategier og felles standarder viktig. Forslagene for administrativ IT og studieadministrasjon ble vedtatt uten endringer, mens det for bilagslønn ble presisert ytterligere at både kroner og effektivitet skal ligge til grunn for måling av effekter. For øvrig står målet om å oppnå en gevinst på 10-30% målt i kroner og/eller kvalitet fast for alle prosjektene.

Av Bente Hennie Strandh (tekst og foto)
Publisert 24. okt. 2012 08:56 - Sist endret 9. okt. 2015 17:30