Halloween-frokost 31. oktober: Livsviktig, men skremmende blod

Hva hadde Kill Bill vært uten blod? Eller Shakespeares Richard den tredje? Blod er livsviktig for oss, men blod er også forbundet med sykdom og død – og ikke minst et yndet virkemiddel i litteratur, film og teater. Hva vet vi om blodet? Hva kan blodet fortelle om oss?

Se opptak av frokosten

/forskning/satsinger/livsvitenskap/bilder/2017/blod_300.jpg

Frokost fra 07:30 og muligheter for å snakke med innledere og andre deltakere til 09:30.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men av hensyn til matserveringen må du melde deg på i skjemaet nederst på siden.

UiO tar med to av sine beste formidlere, Steven Wilson og Anne Kveim Lie, til Nationaltheatret til denne frokosten. Sammen med forfatter, kommentator og teater- og filmanmelder i Dagbladet, Inger Merete Hobbelstad, gir de oss innsikt i blodet – hvor viktig det er for oss og hvilken rolle det har i forskning, litteraturen, teaterhistorien og historien generelt.

Skuespiller Heidi Goldman gjør et utdrag fra Dracula i anledning dagen.

Innledninger til debatt ved

• Steven WilsonKjemiker Steven Wilson, førsteamanuensis, Kjemisk institutt, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO.
    Han gir oss innsikt i hva kjemikere kan finne ut om oss ved å analysere blodet vårt for eksempel om man har blitt dopet, er alvorlig syk eller har blitt forgiftet. Noen blodanalyser kan til og med renvaske oss i mordsaker!
    I fjor fikk Wilson fakultetets formidlingspris.
  • Lege og idéhistoriker Anne Kveim Lie, førsteamanuensis, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, UiO.
    Hun gir oss innsikt i hvilke livsviktige oppgaver blodet har, blod i et globalt perspektiv, hvilken symbolsk rolle det har hatt i historien og forståelse av blod i ulike kulturer. Hun var redaktør for boka «Rødt og hvitt: om blod og melk i fortid og samtid» (2012) .
    Lie var på Morgenbladets liste over fantastiske formidlere i fjor.
  • Inger Merete Hobbelstad. Hobbelstad er forfatter, kommentator og teater- og filmanmelder i Dagbladet. Hun har mottatt flere priser for innsiktsfulle og velskrevne film- og teateranmeldelser og ga i 2016 ut verket «Å leve med Shakespeare» som høstet strålende kritikker fra presse og publikum.

Forfatter og journalist Linn Stalsberg er ordstyrer og leder en samtale etter innledningene.

Publisert 13. okt. 2017 09:25 - Sist endret 16. nov. 2017 08:58