Tidligere

Hva hadde Kill Bill vært uten blod? Eller Shakespeares Richard den tredje? Blod er livsviktig for oss, men blod er også forbundet med sykdom og død – og ikke minst et yndet virkemiddel i litteratur, film og teater. Hva vet vi om blodet? Hva kan blodet fortelle om oss?

Tid og sted: , Oslo

Få med deg medisin- og odontologistudentenes årlige forskningskonferanse.

Tid og sted: , Nationaltheatret, foajeen

Mengden informasjon som finnes om oss i helsetjenesten, og data som vi selv samler inn med kroppssensorer og smarttelefoner, vokser. Hvordan tar vi vare på verdien i dataene uten at det går på bekostning av personvernet? Vi tar debatten med bakgrunn i høstens oppsetning av 1984 på Nationaltheatret.

Tid og sted: , Kulturhuset, hovedrommet, Youngs gate 6

Universitetet i Oslo planlegger et nytt forsknings- og undervisningsbygg for livsvitenskap og samarbeider med en rekke aktører for å øke graden av innovasjon. Hva må til for å utvikle hele Gaustadbekkdalen til et levende og attraktivt byområde for forskning, utdanning, innovasjon og næringsutvikling?

Tid og sted: , Arendal, Clarion Hotel Tyholmen

Hvordan kommer vi fra gode intensjoner til faktisk å få mer innovasjon ut av forskningen og skape nye arbeidsplasser innen helsenæringen? Hvordan vil ulike politiske partier og andre legge til rette for at vi skal nå målene om å bli en livsvitenskapsnasjon?

Hvordan lager og lagrer hjernen vår minner? Hva er falske minner? Kan falske nyheter få oss til å huske ting som ikke har skjedd? Kan vi stole på vitneforklaringer? Kan andre manipulere minnene våre? Hva er mulig i dag og hva er science fiction? Møt forskere som ved ulike tilnærminger gir oss innsikt i det siste fra forskningsfronten samt mulighetene og utfordringene framover.