Søkertallene 2022: Universitetet i Oslo svært populært blant søkerne

Universitetet i Oslo er et av landets mest populære studiesteder, og studentene setter pris på de tverrfaglige tilbudene. Det viser søkertallene for 2022, som ble offentliggjort i dag.

Bildet kan inneholde: bukse, dagtid, anlegg, gatemote, briller.

17 266 søkere har Universitetet i Oslo som sitt førstevalg i 2022. Foto: UiO/Jarli&Jordan

–Det er ingen tvil om at Universitetet i Oslo er et foretrukket studiested for også dette årets søkere. Vi skal utdanne studenter med vilje, evne og kunnskap til å forandre verden! Har de viljestyrken, skal vi gi dem vitenstyrken, sier viserektor for utdanning, Bjørn Stensaker.

Det er en nasjonal nedgang i søkertall. Også Universitetet i Oslo opplever nedgang fra de rekordhøyde søkertallene under pandemien, men nedgangen er lavere enn på nasjonalt nivå. I 2022 er det 17 266 søkere som har Universitetet i Oslo som sitt førstevalg.

Hovedtall for Universitetet i Oslo

• 17 266 søkere har Universitetet i Oslo som sitt førstevalg
  • 11,4 prosent nedgang sammenlignet med 2021, noe lavere enn den nasjonale nedgangen.
  • 2,7 førstevalgsøkere per studieplass

Sterke søkertall for profesjonsstudiene

–Vi har landets beste og mest populære profesjonsstudier, og det gjenspeiles i søkertallene, sier Stensaker.

Spesielt populære er helsefag og juridiske fag:

• Psykologi profesjonsutdanning (høst): 13,3 førstevalgsøkere per studieplass
  • Medisin (høst): 8,7 førstevalgsøkere per studieplass
  • Rettsvitenskap (høst): 7,8 førstevalgsøkere per studieplass

Også årsenheten i kriminologi er svært populært blant søkerne, med 10,2 førstevalgsøkere per studieplass. Bachelor i kriminologi har 11,9 førstevalgsøkere per studieplass.

Tverrfaglighet for å løse de store utfordringene

Universitetet i Oslo har de siste årene opprettet nye, tverrfaglige studieprogram. Gjennom disse studieprogrammene får studentene muligheten til å se på aktuelle temaer i et tverrfaglig perspektiv.

–For å løse de store utfordringene i vår tid, slik som klima- og miljøkrisen, må vi tenke på tvers av tradisjonelle faggrenser. Bare slik får vi et helhetlig blikk på problematikken, og mennesker fra ulike fagområder lærer seg å tilnærme seg utfordringene fra forskjellige perspektiver. Vi er glade for at søkerne våre også ser at dette er en viktig kompetanse å ha med seg.

• Filosofi, politikk og økonomi: 9,4 søkere per studieplass
  • Honours-programmet (studieretning samfunnsfag): 4,7 søkere per studieplass
  • Honours-programmet (studieretning realfag): 3,9 søkere per studieplass

Les også: De store fagene medievitenskap og historie trekker flest søkere (Om søkertallene til Det humanistiske fakultet)