Publisert 16. des. 2022 15:08

Med denne filmen ønsker vi alle studenter, ansatte, samarbeidspartnere og andre en riktig god jul.

Publisert 29. nov. 2022 05:40

Oslo Peace Days 2022 er rett rundt hjørnet, med blant andre Hillary Clinton og Jens Stoltenberg på programmet. Fra 5. til 12. desember inviteres publikum til foredrag og debatter om menneskerettigheter, konflikt, frihet og demokrati.

Publisert 6. okt. 2022 12:30

Regjeringen foreslår å gi Forskningsrådet nødvendig tid og fleksibilitet for å møte en krevende budsjettsituasjon.

- Dette er gode avklaringer og vil ha stor betydning for Norges kunnskapsutvikling og konkurransekraft, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo.

Publisert 26. sep. 2022 15:12

Hva er vårt forhold til Hvalrossen Freya? Kan alger bli til medisin? Og hva forteller havets idehistorie oss? Og er det håp for Oslofjorden? Det er spørsmål som diskuteres i Domus Bibliotheca under Forskningsdagene denne uken.

Publisert 19. sep. 2022 15:37

I en ustadig verden er det behov for de gode dialogene, de kritiske samtalene og debattene. Nå etablerer Universitetet i Oslo en ny arena for dialog og forskningsformidling i Domus Bibliotheca på Universitetsplassen.

Publisert 19. sep. 2022 12:08

Andrea Pető  tildeles UiOs menneskerettighetspris for 2022. Pető er en ungarsk historiker og professor i kjønnsstudier, og får prisen for sitt forsvar for akademisk frihet og institusjonell autonomi.

Publisert 14. sep. 2022 09:30

Anders W. Skumsnes er ansatt som ny innkjøpssjef og seksjonsleder for Innkjøp ved UiO. Han startet i jobben den 1. september.  Han har utdanning innenfor innkjøp og logistikk og en Master i strategisk ledelse.

Publisert 25. juli 2022 11:00

De mest attraktive studiene ved Universitetet i Oslo er honours-programmet i realfag, profesjonsutdanningene i medisin, psykologi, odontologi, samt filosofi, politikk og økonomi.

Publisert 8. juli 2022 11:19

Skulle du egentlig vært på storbyferie i utlandet og kost deg med kunst, arkitektur, historie og flotte parker, men du mangler pass eller fikk flyturen kansellert? Ingen fare: Universitetet i Oslo byr på alt sammen.

Publisert 29. juni 2022 12:41

Universitetet i Oslo har en klar språkpolitikk og har vedtatt språkpolitiske retningslinjer. – Samtidig må vi følge aktsomt med og sørge for at politikken følges opp i praksis. Vi har ikke vært oppmerksomme nok i valg av navn på nye initiativ vi tar, og takker Språkrådet for at de følger godt med på oss, sier rektor Svein Stølen.