English version of this page

Statsbudsjettet 2023: Beroligende om fremragende forskning

Regjeringen foreslår å gi Forskningsrådet nødvendig tid og fleksibilitet for å møte en krevende budsjettsituasjon.

- Dette er gode avklaringer og vil ha stor betydning for Norges kunnskapsutvikling og konkurransekraft, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo.

Forskere ved UiO som studerer gammelt manuskript

Foto: Jarli & Jordan/UiO

– Jeg er lettet over at det nå ser ut til at Forskningsrådet kan lyse ut FRIPRO første halvår i 2023 med tildelinger tidlig i 2024. Dette er viktig for våre fremragende forskningsmiljøer og vil gi muligheter for mange unge forskertalenter. Det er viktig med forutsigbarhet i Forskingsrådets virkemidler, sier Stølen.

Fornøyde med bygg og studieplasser

Regjeringen gir støtte til bygging av Vikingtidsmuseet og Livsvitenskapsbygget.

– Det er bra at arbeidet med Vikingtidsmuseet og Livsvitenskapsbygget videreføres med uforminsket kraft. Det er også gledelig at UiO får tyve nye studieplasser i nukleære fag, sier Stølen.

En krevende økonomisk situasjon

Statsbudsjettet innebærer samtidig en realnedgang i UiOs budsjett.

– Det jobbes nå med å analysere de ulike kuttene og endringene som er foreslått, og hva det betyr for vår forskning og utdanning, sier Stølen.

En strammere økonomisk situasjon rammer også studentene.

– Vi vet at mange studenter strever med å få endene til å møtes. Vi er bekymret for deres økonomiske situasjon, sier Stølen.

Regjeringen foreslår å kreve studieavgift fra utenlandsstudenter utenfor EØS-området. UiO støtter gratisprinsippet også for utenlandsstudenter.

Les mer om statsbudsjettet på regjeringens nettsider.

Publisert 6. okt. 2022 12:30 - Sist endret 6. okt. 2022 20:23