Aud V. Tønnessen blir direktør ved Kulturhistorisk museum

– Jeg er både oppglødd og takknemlig for den tilliten som jeg er vist og jeg gleder meg stort til å starte og bli enda bedre kjent med museet og de ansatte, sier hun. En av Tønnessens viktigste oppgaver blir arbeidet med det nye Vikingtidsmuseet.

Bildet kan inneholde: kinn, briller, leppe, smil, synsomsorg.

Professor Aud V. Tønnessen blir direktør ved Kulturhistorisk museum. Foto: Alexander Tufte Wetherilt.

Hun tar over etter Håkon Glørstad, som slutter etter ti år i stillingen.

Kulturhistorisk museum består av Historisk museum i Oslo sentrum, det nye Vikingtidsmuseet som åpner i 2026, samt Museum for universitets- og vitenskapshistorie på Blindern. I tillegg er det laboratorier og magasiner på Økern.

–  Jeg er veldig glad for at Aud V. Tønnessen blir ny direktør ved Kulturhistorisk museum. Det er et svært godt og viktig museum, men med betydelige utfordringer knyttet til bygg og videre faglig utvikling. Dermed trenger vi en tydelig og sterk direktør. Aud V. Tønnessen har den kompetansen, ledererfaringen og strategiske evnen vi ønsket oss. En god erstatter for Håkon Glørstad, som har gjort en glimrende jobb over mange år. Dette blir bra, sier Svein Stølen, rektor og leder for Universitetsstyret.

–  Som styreleder for Kulturhistorisk museum ser jeg frem til å samarbeide med professor Aud V. Tønnessen, som blir første kvinne i direktørstolen i museets historie. Hun er en offensiv og samarbeidsorientert leder, som kjenner UiO og vårt museum godt. Jeg har stor tro på at hun har kapasitet til å ta tak i de mange oppgavene som står foran oss, ikke minst til å lose det nye Vikingtidsmuseet vel i havn på Bygdøy, sier Ellen Horn, styreleder for Kulturhistorisk museum.

Fordypet forståelse av hva et universitet er

Direktørens hovedansvar er strategisk og faglig ledelse av museets tre hovedoppgaver; forskning, forvaltning og formidling.

–   Gjennom årene som dekan og i dekanmøtet har jeg fulgt godt med på det som skjer på Kulturhistorisk museum. Gjennom sine kjerneoppgaver innen forskning, forvaltning og formidling har jeg sett hvordan det bidrar i profileringen og utviklingen av UiO som helhet, ja, at det gir fordypet forståelse av hva et universitet er, sier Tønnessen.

Bidra til videre utvikling

–   Det er mange spennende og store oppgaver som venter, som det nye Vikingtidsmuseet som vil være kraftsentrum for utforsking og formidling av vikingtiden og tiltrekke seg stor internasjonal oppmerksomhet. Historisk museum i sentrum er samtidig den kanskje viktigste arena i landet for formidling av norsk historie og kultur bredt forstått. Som direktør å få lov til å bidra i den videre utviklingen av museet sammen med den kompetente staben som er der, er noe jeg gleder meg til og utfordres av, avslutter Tønnessen.

Det nye Vikingtidsmuseet blir verdens viktigste formidler av vikingtiden, og museet skal sikre befolkningen og kommende generasjoner tilgang til kulturhistorisk kunnskap og forståelse av denne unike perioden av norsk historie. Det skal etter planen åpne i 2026.

Kulturhistorisk museum har eget styre og museumsdirektøren rapporterer til styret ved museet og UiOs rektor.

Ansettelsen skjer i en åremålsstilling på fire år, med mulighet for forlengelse etter kunngjøring. En kan ikke være ansatt i stillingen i sammenhengende periode på mer enn tolv år.

Tønnessen tiltrer stillingen i mars 2024.

Publisert 5. des. 2023 10:27 - Sist endret 5. des. 2023 13:40