Publisert 22. des. 2023 08:30

I 2023 gikk startskuddet for nye forskningssatsinger på demokrati, energi og miljø. Vi har kreert 409 doktorgradsstudenter og tatt imot over 26 000 studenter. Og vi fikk nettopp vite at en ekte dinosaur flytter inn på Naturhistorisk museum!

Publisert 7. des. 2023 15:27

UiO er en av ni partnere i universitetsalliansen Circle U. Nå er seks nye Academic Chairs, samt en Academic Director, utnevnt. Dette er deltidsstillinger med et særlig ansvar for å drive frem utdanningsaktiviteter og -tilbud på tvers av universitetene.

Publisert 5. des. 2023 10:20

Livsvitenskapskonferansen 2024 samler landets ledende aktører innen helse og livsvitenskap, for å finne løsningene som gjør at Norge kan få mer igjen for de store investeringene i helseforskning.

Publisert 30. nov. 2023 14:10

På dagens Utdanningskonferanse ble UiOs ni nye meritterte utdannere presentert. Tre av dem er fra UV-fakultetet, fire fra MN, en fra MED og en fra Juridisk fakultet.

Publisert 23. nov. 2023 18:58

Et utvalg ledet av viserektor Mette Halskov Hansen foreslår hvordan Bærekrafthuset kan utvikles til et tverrfaglig kraftsenter innen forskning, utdanning og samfunnskontakt om bærekraft.

Publisert 23. nov. 2023 12:17

Noëlle Streeton på Det humanistiske fakultet og Victor Greiff på Det medisinske fakultet har fått ERC Consolidator Grants fra Det europeiske forskningsrådet.

Publisert 4. okt. 2023 09:28

African Research Universities Alliance (ARUA) og det europeiske universitetsnettverket The Guild etablerer et forskningssamarbeid gjennom «Africa-Europe Clusters of Research Excellence – led by ARUA and The Guild (Africa-Europe CoRE)». UiO skal lede to av disse klyngene, begge sammen med University of Pretoria.

Publisert 5. sep. 2023 12:04

Fem lovende forskere ved UiO har fått tildelt ERC Starting Grant fra Det europeiske forskningsrådet. Det ble offentlig i dag. Prosjektene viser bredden ved UiOs fagområder, fra bærekraft og utenforskap til plasmaakseleratorer og søvn.

Publisert 24. aug. 2023 08:55

Tina Andersen Vågenes (Det samfunnsvitenskapelige fakultet), Annija Punka (Det juridiske fakultet, PluriCourts) og Satu Innanen (Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet) er årets vinnere av UiOs Bærekraftpris for beste masteroppgave.

Publisert 24. juli 2023 11:00

De mest attraktive studiene ved Universitetet i Oslo er profesjonsutdanningene i jus, medisin og odontologi, samt honours-programmene. Nykommeren kjernefysikk og nukleærteknologi er også inne på topplisten.

Publisert 6. juli 2023 14:35

Er du på din første ferie i Oslo, eller har du lyst til å være turist i egen by? Universitetet i Oslo byr på mange flotte opplevelser hele sommeren.