Håndtering av Si fra-varsler ved UiO

I fjor kom det totalt 206 saker via Si fra-systemet for studenter, omtrent likt som året før. Åtte av disse gjaldt seksuell trakassering eller annen uønsket seksuell oppmerksomhet – også det på samme nivå som tidligere.

Studenter som går i grønn allé på UiOs campus

– Si fra-systemet er en viktig kanal, og vi har et solid apparat som håndterer sakene som kommer inn, sier rektor Svein Stølen. Foto: UiO/Jarli & Jordan

Si fra-systemet (uio.no) er en innmeldingskanal for studenter hvor man kan ta opp forhold som gjelder læringsmiljøet. Kanalen er en del av UiOs kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten, og ble etablert i september 2013.

– Formålet er å gjøre det enklere for studenter å melde fra om ting som gjelder læringsmiljøet som ikke fanges opp i evalueringer av emner og studieprogram. Det er en viktig kanal, og vi har et solid apparat som håndterer sakene som kommer inn, sier rektor Svein Stølen og fortsetter:

– Det er bra at folk varsler, og vi søker å ivareta alle så godt som mulig, så tidlig i prosessen som mulig.

Hvert fakultet ved UiO har et eget Si fra-mottak hvor det sitter skolerte saksbehandlere som tar imot innmeldte saker og sørger for god oppfølging.

– Alle Si fra-saksbehandlerne inngår i et eget nettverk som møtes regelmessig for anonymisert utveksling av erfaringer. Avdeling for studieadministrasjon bruker mye ressurser på å sikre god kompetanse og lik saksbehandling på tvers av universitetet, sier Stølen.

Regner med at det finnes mørketall

I 2022 ble 159 læringsmiljø-saker behandlet av fakultetenes Si fra-mottak: 60 som varsel, 90 som klager og 9 som positive tilbakemeldinger. Antall varslingssaker har gått ned med 20 prosent, men er på samme nivå som behandlede varslingssaker i 2019 og 2020.

Årlig rapportering fra Si fra-systemet (uio.no)

Åtte av varslingssakene gjaldt seksuell trakassering eller annen uønsket seksuell oppmerksomhet. Dette er på tilsvarende nivå som i 2021, hvor det kom inn ni slike saker.

– Vi vet ikke om det finnes mørketall, men det er stor grunn til å tro det. Derfor er vi så opptatt av å gjøre studentene kjent med Si fra-ordningen og å ha gode rutiner for behandling av saker. Sakene er til tider utfordrende, og alle er veldig forskjellige med stor variasjon i alvorlighetsgrad, men vi jobber systematisk for å sikre god oppfølging av begge parter i en sak, sier Stølen.

En som varsler blir alltid kalt inn til samtale. Den det varsles mot får også mulighet til å gi sin versjon av hendelsen(e). I alvorlige tilfeller kan én eller begge parter bli tilbudt oppfølging av SiO Helse eller annet kompetent personell ved UiO. Ved mulig straffbare forhold blir varsler oppfordret til å anmelde forholdet, men noen ganger ønsker ikke varsleren dette – selv på oppfordring.

– Vi har i noen tilfeller likevel gått til anmeldelse – slikt vurderes naturlig nok fra sak til sak, sier Stølen.

UiOs sanksjonsmuligheter

Universitetet har ulike tiltak og sanksjoner, avhengig av alvorlighetsgrad, som kan iverksettes i forbindelse med saker som omhandler seksuell trakassering eller uønsket seksuell oppmerksomhet:

• Oppfølgingssamtaler med fokus på adferd og sosial kompetanse
  • Bytte av seminargruppe, fratatt muligheten til å være fadder og lignende
  • Bortvisning der og da på grunn av forstyrrende adferd. En slik avgjørelse tas for eksempel av undervisningspersonale med bakgrunn i forstyrrelser i undervisningen, eller av vektere på campus
  • Advarsel om bortvising på grunn av uakseptabel atferd (fakultet står for dette)
  • Vedtak om bortvisning i inntil ett år (sentral klagenemnd vedtar dette).
  • Vedtak om utestengelse fra studiet. Tap av retten til å gå opp til eksamen ved UiO i inntil ett år (sentral klagenemd).

– Så er det viktig å påpeke at Si fra-systemet fungerer slik at varsler får beskjed om konklusjonen i saken, men ikke om hvilke tiltak eller sanksjoner som iverksettes videre. Man kan derfor sitte igjen med inntrykket av at ingenting skjer, selv om det absolutt ikke er tilfelle, sier Stølen.

Trenger du noen å snakke med?

Psykisk helsetilbud hos SiO (sio.no)

Studentprestene ved UiO (uio.no)

Studenthumanisten ved UiO (uio.no)

Publisert 3. mars 2023 11:38 - Sist endret 3. mars 2023 11:38