Universiteter og høyskoler må så langt mulig tilrettelegge for god digital undervisning både våren 2022 og i årene som kommer. Likevel, vi vet at tiden med mye digital undervisning har vært utfordrende for mange studenter. Selv om mange har klart seg rimelig godt, rapporter også mange om konsentrasjonsvansker, lavere læringsutbytte og en del har ikke klart å fullføre sine emner og studier. I tillegg har mange ungdommer og unge voksne rapportert om økende psykiske plager. Universitets og høyskolesektoren må derfor strekke seg langt for å bidra til at disse unge menneskene, i en formativ periode i deres liv, får et så godt faglig og sosialt tilbud som mulig.
Regjeringens til en hver tid gjeldende retningslinjer og påbud er førende for hva vi evner å få til. Det er mye som tyder på at studentene er både slitne og leie. Vi frykter frafall. Det vil være krevende for UH-sektoren, men langt viktigere; det er kritisk for hver enkelt student. Jeg mener det nå er helt nødvendig å revurdere balansen og å åpne opp for betydelig mer fysisk undervisning. Nå må meteren falle. Det vil gjøre en betydelig forskjell for hva vi evner å tilby.
PS! Denne bloggen er en lett modifisert versjon av en blogg med samme tittel datert 11 januar. Budskapet er ikke blitt mindre aktuelt.