Vi vil høre fra dere, kjære studenter

Vi vil gjerne vite hvordan det går med dere, etter mange måneder med pandemi. Derfor sender vi nå ut en undersøkelse om hvordan det har vært å være student ved UiO det siste året. Kunnskap må til når vi skal legge til rette for gode studentopplevelser ved UiO, og det er viktig for oss å få innspill fra dere.

Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, personlig datamaskin, møbler, laptop.

Foto: Jarli&Jordan/UiO

Som studenter har dere nå vært gjennom flere perioder med hel eller delvis nedstenging av campus. Dette har opplagt vært krevende tider for alle. Å bli stengt ute fra svært viktige og helt sentrale deler av de faglige og sosiale arenaene har skapt store endringer i studiehverdagen. Det at så store deler av undervisningen har måttet bli digital har vært en av de aller største endringene. Samtidig har dere holdt fokus. Under korona har studentene på UiO har avlagt rekordmange studiepoeng

I undersøkelsen spør vi om studiehverdagen, hvordan dere planlegger og organiserer studiearbeid, studieprogresjon og resultater, faglig oppfølging, helsesituasjon, mediebruk og erfaringer, oppfølging og i hvilken grad dere er fornøyd med de digitale løsningene UiO har valgt.

Noen av dere vil huske at vi gjennomførte en lignende undersøkelse våren 2020. Den viste at mange av dere hadde en god studieprogresjon, men mange fortalte også at studiene var blitt langt mer krevende og at ensomhet preget hverdagen. Vi så at det lyste noen «varsellamper» både når det gjaldt det faglige studiearbeidet, læringsmiljøet og helse- og livskvalitet. Resultatene fra den første undersøkelsen var viktig og ble brukt av alle fakultetene da høsten 2020 og våren 2021 ble planlagt. Svarene fra årets undersøkelse blir viktige når vi planlegger gjenåpningen og veien videre i høst.

Nå følger vi opp med en ny studie femten måneder etter nedstengingen i mars i fjor. Slik får vi kunnskap om hvordan pandemien har virket på studiehverdagen/situasjon og helse- og kvaliteten til hver enkelt av dere. Men like viktig er det å se fremover, og se hvordan vi som universitet kan forbedre undervisning, studieprogrammer og læringsmiljøet. Denne undersøkelsen er en av flere som bidrar til at vi får mer kunnskap om hvordan vi kan forbedre studietilbudene og studenttilværelsen ved UiO.

Mer enn 2 200 av dere svarte på undersøkelsen allerede første dag. Det er fantastisk, og tyder på at dere har mye på hjertet. Om lag 9 500 besvarte fjorårets undersøkelse, og vi håper på enda flere i år.  Det er viktig for oss, og det er viktig for dere!

Her finner dere lenke til spørreskjemaet (norsk versjon).

Her er lenke til engelsk versjon av spørreskjemaet

Av Svein Stølen, Gro Bjørnerud Mo
Publisert 26. mai 2021 10:30 - Sist endret 28. mai 2021 21:45
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO