English version of this page

Risikokartlegging

Et verktøy for å øke bevissthet rundt trakassering, og peke på mulighetene for  å minimere at noe skjer.

Kort fortalt handler en risikokartlegging om å undersøke hva som kan gå galt, og hva vi kan gjøre for å forhindre dette. Ved å gjennomføre en risikokartlegging kan vi både forebygge at noe skjer, og samtidig senke terskelen for å snakke om trakassering.

En slik kartleggingen bør gjøres i samarbeid med de ansatte og verneombud på enheten for å gi legitimitet og skape eierskap til den videre oppfølgingen.

Sentrale spørsmål i en slik kartlegging er:

  • Hva kan gå galt?
  • Hva kan vi gjøre for å forhindre dette?
  • Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?

Tre perspektiver

En risikokartleggingen tar utgangspunkt i tre perspektiver:

1. Risikofaktorer

Er det noen kjennetegn ved akademia/UiO som kan øke risikoen for at trakassering kan skje? Dersom det er flere faktorer som opptrer samtidig kan det være økt risiko for trakassering.

2. Risikosituasjoner

Er det noen situasjoner hvor man kan være ekstra sårbare eller hvor en kan være mer utsatt for trakassering?

3. Risikogrupper

Er det noen grupper som er mer utsatt enn andre?

Forslag til gjennomføring av risikokartlegging

Del inn i grupper. Pass på at gruppene ikke blir for store slik at alle kan komme til ordet.

1. Innspill til risikoanalyse og prioritering 

Ta utgangspunkt i mal til risikokartlegging (pdf)

  • Hvordan passer dette forslaget til deres enhet?
  • Er det noe som mangler på listen eller som ikke passer med deres enhet?
  • Diskuter og få opp så mange faktorer/situasjoner/grupper dere kommer på som er relevant for dere enhet

Prioriter deretter:

  • De tre viktigste faktorene
  • De tre viktigste situasjonene
  • De tre viktigste gruppene

Presentasjon og samtale i plenum

2. Forslag til forebyggende tiltak

Basert på de opplistede risiko-områdene, basert på deres enhet:

  • Diskuter og skriv opp 3 forslag til forebyggende tiltak ved deres enhet
  • Presentasjon og samtale i plenum

3. Oppsummering

Leder oppsummerer og sier noe om veien videre for dette arbeidet.

Publisert 7. jan. 2020 15:29 - Sist endret 22. juli 2020 11:15