Pedagogisk akademi – kull 2020

Meritterte utdannere

Anders Malthe-Sørenssen

Anders Malthe-Sørenssen (ph.d.) er professor i fysikk og leder for Center for Computing in Science Education, et senter for fremragende utdanning. Han har erfaring fra omlegging av undervisning i store emner med bruk av læringsbaner, studentaktive læringsformer og læringsassistenter. Han arbeider med å integrere programmering på fagenes egne premisser gjennom hele utdanningsløpet og på tvers av fagdisipliner og med å bygge en forskningsmessig forståelse for hvordan det skal gjøres og hvilken effekt det har for studentenes faglige forståelse. Han er opptatt av tverrfaglig utdanning og talentutvikling, og er leder for og en av initiativtakerne til honours-programmet ved UiO. Han har skrevet flere bestselgende lærebøker som er utgitt på internasjonale forlag.

Arnt Maasø

Arnt Maasø (dr. art.) er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitet i Oslo. Han har undervist og veiledet på alle nivåer fra bachelor til ph.d. De siste 15 årene har han jobbet mye med å gjøre overgangen fra studier til arbeidsliv enklere for studenter på IMK og HF, blant annet ved etablering av praksisemner, etablering av Karrieredag for mediestudenter og samarbeid med alumniforeningen X-IMK og arbeidsliv. Han har eksperimentert med ulike undervisningsformer og vært aktiv i bruk av ulike digitale verktøy i undervisningen. Han har også delt aktivt denne kunnskapen både ved eget institutt, HF og UiO, som da hele akademia under pandemien ble flyttet over på digitale platformer over natten. Han har vært opptatt av deling av kunnskap om undervisning og forskning på andre områder også, som Kollegaveiledningsprosjektet for alle masterveieldere på HF og gjennom involvering av studenter i forskningsprosjekter som Sky & Scene, STREAM og MUSEC, og utviklet undervisning i tilknytning til disse og andre forskningsprosjekter.

Birgitte Lerheim

Birgitte Lerheim (ph.d.) er førsteamanuensis i religionspedagogikk og kirkelig undervisning ved Det teologiske fakultet. Hun leder fakultetets videreutdanningsvirksomhet innen disse feltene, hvor profilen preges av fleksibel og studentaktiv læring. Samtidig underviser på fakultetets ordinære programmer. Hun har også vikariert som studiedekan i 2020. Lerheim er opptatt av interaksjonsflatene mellom teologisk og empirisk forskning, med fokus på både konkrete og digitalt medierte fellesskapspraksiser, som for eksempel fadderskap, nettsorg, læring i kirka og moralsk sosialisering. Hun har ledet flere pedagogiske utviklingsprosjekter med finansiering bl.a. fra Norgesuniversitetet (nå DIKU), UiOs etikkprogram og Den norske kirke.

Jarle Breivik

Jarle Breivik (dr. med.) er professor og leder ved Avdeling for atferdsmedisin ved Institutt for medisinske basalfag. Han er også Utdanningsleder ved instituttet, som har ansvar for de to første årene av Profesjonsstudiet i medisin, Masterstudiet i klinisk ernæring og fellesundervisningen med Masterstudiet i odontologi. Breivik har bakgrunn fra basal kreftforskning, men har også doktorgrad i utdanningsvitenskap (Ed.D.) fra University of Pennsylvania. Han er spesielt opptatt av endringsledelse i høyere utdanning og leder prosjektet «Helseprofesjonsutdanning i team» ved Centre for Sustainable Healthcare Education (et nasjonalt senter for fremragende utdanning).

Kristin Vasbø

Kristin Vasbø (ph.d) er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun er også faglig leder av lærerutdanningen PPU deltid som går over 1,5 år og bygger på en Mastergrad. Vasbø har sin bakgrunn i pedagogisk sosiologisk forskning med særlig interesse for ungdoms identitetsutvikling og læring på tvers av sosiale kontekster og historiske generasjoner. Et annet sentralt spor i hennes interessefelt er læring i digitale omgivelser. Ved PPU deltid har hun ledet et team av pedagoger i utviklingen av et blandet undervisningsdesign som baserer seg på metoder fra omvendt klasserom og studentaktiv læring i arbeidet med å styrke studentens opplevelse av helhet, sammenheng og progresjon i studiet. Vasbø leder innovasjonsprosjektet "Omvendt lærerutdanning - utforskning av nye digitale læringsomgivelser for LU", som er en del av prosjektporteføljen til ProTed - Senter for fremragende lærerutdanning.

Lisbeth M. Brevik

Lisbeth M Brevik (ph.d.) er professor og ansvarlig for masterutdanningen i engelskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO. Hun er også Academic Chair for UiO i universitetsalliansen Circle U. Hun underviser og veileder på alle nivåer, inklusiv master og ph.d. Hun er også medlem av Kellogg College ved Universitetet i Oxford, England (2018- ). Brevik er en aktiv formidler av forskning og utdanning og hun mottok Formidlingsprisen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet i 2019.

Brevik har i over ti år bidratt til å utvikle studiekvaliteten ved UiOs Lektorprogram. Spesielt er hun opptatt av å gi studenter mulighet for å være medforskere i pågående forskningsprosjekter ved å delta aktivt og kritisk i forskning, slik at studentene skal kunne koble utdanning og forskning samt forholde seg til forskning på en aktiv og kritisk måte både som studenter og som lærere i skolen. Brevik har utviklet tre masteremner innenfor engelsk og engelskdidaktikk der studentene deltar i datainnsamling og dataanalyse sammen med erfarne forskere og presenterer sine forskningsfunn for medstudenter på ulike kull. Breviks hovedambisjon med de nye emnene har vært å bidra til økt praksisrelevans i Lektorprogrammet gjennom å la studentene ta aktiv del i innsamling og analyse av autentiske klasseromsopptak, skjermopptak, intervjuer og spørreskjemaer som kan gi ny innsikt i egen og andres utdanningspraksis. Brevik ble tildelt UiOs Utdanningspris 2020 for dette arbeidet og leder flere forskningsprosjekter der hun inviterer studenter til å være medforskere, blant annet EDUCATE og LANGUAGES.

Morten Hjort-Jensen

Morten Hjorth-Jensen (ph.d.) er professor i fysikk ved Michigan State University og Universitet i Oslo. Han har over to tiår jobbet med integrering av beregninger i mange fysikk-kurs på alle nivåer ved begge universiteter. Fokus er på studentaktive læringsmetoder (prosjektbasert og flipped classrooms) samt hvordan utvikle en grunnleggende forståelse av den vitenskapelige metoden på et så tidlig stadium i utdanningsløpet som mulig. Han var initiativtaker til det nye masterprogrammet i Computational Science ved det naturvitenskapelige fakultetet ved UiO, samt det nye senteret om Computational Science og Data Science, dscience. Dette senteret har som en av målsettingene å legge til rette for digitalisering i forskning på tvers av disipliner. Han er også medlem av SFUen Center for Computing in Science Education og jobber med kvantitative metoder i undervisning samt utvikling av kursinnhold. Forskningshovedtyngden er på Quantum Computing og maskinlæring for å studere kvantemekaniske problemer.

Merittliste

Oversikt over meritter som meritterte utdannere. Andre meritter er registrert på nettsiden til den enkelte (se over).

Rapporter

2021  

Breivik, J., Brevik, L. M., Hjorth-Jensen, M., Lerheim, B., Maasø, A., Malthe-Sørenssen, A., & Vasbø, K. (2021). LINK rapport. Brukerhistorier. Prosjekt AV for Hybridundervisning. Medforfattere

Brevik, L. M., Malthe-Sørenssen, A., & Vasbø, K. (2021). Forskningsbasert læring. Posisjonsnotat – innspill til Langtidsplan for forskning og høyere utdanning, Universitetet i Oslo. Medforfattere

Lerheim, B. (2021). Akkreditering av studier for Grunnskolelærerutdanning (GLU) 1-7 og 5-10 ved studiested Oslo, NLA Høgskolen. Rapport levert juni 2021. Medforfatter. 

Lerheim, B. (2021). Profesjonsstudium i teologi (cand.theol) ved NLA Høgskolen. Tilsynsrapport 2021. NOKUT. Medforfatter.

2020 

Vasbø, K. (2020). Arbeidsgruppe for design av digital og hybrid undervisning. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Rapport Høst 2020. Medforfatter.

Utvalg

2023

Breivik, J., Brevik, L. M., & Gregers, T. F. (2023). Leder og medlemmer av arbeidsgruppen for operasjonalisering av SoTL-kriteriene, Universitetet i Oslo

2021 

Breivik, J. (2021). Leder for WP1 Innovative SDG kurs og seminarer, Centre for Sustainable Healthcare Education. Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Breivik, J. (2021). Medlem av Prosjektgruppen for digitalt universitet, Universitetet i Oslo.  

Breivik, J. (2021). Medlem av bedømmelseskomiteen for meritteringsordning for fremragende undervisere. Universitetet i Oslo. 

Breivik, J. (2021). Medlem av bedømmelseskomiteen for meritteringsordning for fremragende undervisere. Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen.  

Brevik, L. M. (2021–). Chair tilknyttet arbeidspakke 6 - Shaping the future of Higher Education in a Changing World, Circle U.

Lerheim, B. (2021). Medlem av sakkyndig komité for NOKUT ved akkreditering av studier. Grunnskolelærerutdanning (GLU) 1-7 og 5-10 ved studiested Oslo, NLA Høgskolen. 

Lerheim, B. (2021). Medlem av sakkyndig komité for NOKUT ved akkreditering av studier, profesjonsstudium i teologi (cand.theol), NLA Høgskolen

Lerheim, B. (2020–21). Medlem av arbeidsgruppe for tverrfaglig utdanning innen livsvitenskap. Universitetet i Oslo. 

Lerheim, B. (2020–21). Medlem av styringsgruppa for det DIKU-finansierte prosjektet  Studentaktiviserende læringsbaner som akademisk ferdighetstrening på bachelornivå (SALBA). Teologisk Fakultet, Universitetet i Oslo  

Malthe-Sørenssen, A. (2021). Medlem av bedømmelseskomiteen for meritteringsordning for fremragende undervisere. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen 

Maasø, A. (2021). HFs representant i UO-IT-prosjekt: Oppstartsmøte og deltakelse i  arbeidsgruppe 2 (ca. 20 møter og arbeid med delrapport i april-juni), Universitetet i Oslo 

Vasbø, K. (2021). Representant i Arbeidsgruppe UV - digital og hybrid undervisning, UV fakultet, Universitetet i Oslo   

Vasbø, K. (2021). Medlem i Prosjektgruppe for kartlegging og vurdering ulike modeller for romeierskap og forvaltning av undervisningsrom, Universitetet i Oslo   

2020 

Brevik, L. M. (2020–21). Programsensor for lektorutdanningen. Det humanistiske  fakultet, Universitetet i Bergen 

Maasø, A. (2020–21). Styremedlem i Alumiforeningen (X-IMK). Institutt for Medier og Kommunikasjon, Universitetet i Oslo  

Maasø, A. (2020–). Leder av prosjektgruppe «Jobbklar@HF» for å utforme forslag  til nye tiltak og struktur for arbeidslivsrelevans for alle programmer og studieretninger. HF-fakultetet i samarbeid med Karrieresenteret, Universitetet i Oslo  

Vasbø, K. (2020). Representant i Arbeidsgruppe UV - digital og hybrid undervisning. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo   

Medieoppslag

2023

Brevik, L. M. (2023). "Towards a definition of sustainable education". Nyhetsoppslag om studenter som medforskere. Circle U. 31.05.2023

2021 

Breivik, J. (2021). "Hybridundervisning: Nødvendig nyskapning eller digitalisering på ville veier?". Kronikk. Khrono, 17.06.21. Medforfatter.

Maasø, A., Brevik, L. M., Vasbø, K., Breivik, J., Lerheim, B., Malthe-Sørenssen, A. & Hjorth-Jensen, M. (2021). "Dette må bli læringsmiljøets år". Kronikk. Khrono, 22.08.2021

2020 

Brevik, L. M. (2020). "Hun lar studentene delta i forskningen: – Svært ettertraktet i arbeidslivet". Intervju. Forskerforum, 23.06.2020. 

Hjorth-Jensen, M. (2020). "Slik løser de meritterte underviserne pandemi-undervisning". Intervju. Khrono, 12.12.2020. 

Lerheim, B. (2020). "Om auka søkartal til teologiprogrammet". Intervju. NRK Nyheter TV og radio, 24.05.2020 

Lerheim, B. (2020). "Godt nytt skule- og studieår". Kronikk. Sulaposten. 06.08.2020. 

Maasø, A. (2020). "Sprekker i den digitale infrastrukturen". Kronikk. Khrono, 01.09.2020.  

Representasjonsoppdrag (eksternt)

2022

Breivik, J., Brevik, L. M., Funova, A., Steuernagel, C. R., & Sæther, O. (2022). Studentinvolvering i undervisning og forskning (panelsamtale).

Brevik, L. M. (2022). Studentaktivitet som snakkis og som praksis. Pausepraten: live (S2E3). Høyskolen i Østfold.

2021 

Brevik, L. M. (2021). Medforsking: Styrker og utfordringer ved deling av video som forskningsdata i  undervisningssituasjoner og masteroppgaver. Om åpne  forskningsdata – konsekvenser i ulike fagfelt. Invitert foredrag på   Forskerutdanningskonferansen 2021, Nord Universitet, 08.09.2021.    

Brevik, L. M. (2021). Students as co-researchers – connecting research and education. Invitert innlegg i lunsjseminar, Høyskolen Kristiania, 17.03.2021 

2020 

Brevik, L. M. (2020). Medforsking - bakgrunn, erfaringar, gevinstar. Invitert innlegg. Presentasjon på HUSK-seminar, Universitetet i Bergen, 11.12.2020. 

Maasø, A. (2020). Hvordan skaper Teams rammer for samarbeid over tid?  (Streamet på YouTube). Presentasjon i Research and education network (REN), 02.09.2020.  

Representasjonsoppdrag (UiO)

2023

Breivik, J., Brevik, L. M., & Gregers, T. F. (2023). Søkerseminar meritteringsordningen. Universitetet i Oslo. 22.06.2023

2022

Brevik, L. M. (2022). Research-based teaching, societal needs and academic freedom. Presentasjon for Erasmus+ prosjektet APPRAIS. Universitetet i Oslo. 12.05.2022

2021 

Breivik, J. (2021). Ansvarlig for kurs i universitetspedagogikk (liten modul), Smågruppeundervisning i medisinske basalfag. Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Breivik, J., Brevik, L. M. & Maasø, A. (2021). Hvordan skape et godt læringsmiljø med hybridundervisning? Intervju. HF:Studio, HF, UiO. 19.05.2021. 

Breivik, J., Brevik, L. M., & Maasø, A. (2021). Hvordan tilrettelegge for hybrid undervisning?  Gruppesamtale. LINK, UiO, 23.02.2021.  

Brevik, L. M. (2021). Erfaringer med digital undervisning. Invitert innlegg.  Karrieresenteret, UiO, 19.02.2021.  

Hjorth-Jensen, M., Lerheim, B., Malthe-Sørenssen, A., & Vasbø, K. (2021). Hvordan tilrettelegge for hybrid undervisning?  Gruppesamtale. LINK, UiO,  05.03.2021.  

Lerheim, B. (2020). Teologisk fakultets fellesforum: Undervisning i koronaens tid. Hva vi har gjort og veien videre. Overlappende studiedekaner inviterer ansatte til erfaringsdelingSeminararrangering og -ledelse samt presentasjon av lokal studentundersøkelse fra juni 2020. Domus Theologica, UiO, 14.10.2020 

Lerheim, B. & Vasbø, K. (2021). Webinar om hvordan skrive en god meritteringssøknadInvitert innlegg i SNAKK OM serien, LINK, UiO, 11.02.2021. 

Maasø, A. (2021). Kollegaveiledning for masterveiledere ved HF (kursansvarlig sammen med Hanne Gram Simonsen for to samlinger og 5-6 møter gjennom semesteret). UiO.

Maasø, A. (2021). Innlegg på Instituttledermøte på HF om HF:Studio, UiO, 03.02.2021. 

Maasø, A. (2021). Presentasjon av HF:Studio for ILOS, UiO, 02.03.2021  

Maasø, A. (2021). Den nye undervisningshverdagen. Invitert innlegg i SNAKK OM serien, LINK, UiO, 08.03.2021.  

Maasø, A. (2021). Eksamenswebinar: Hvordan lage gode eksamensoppgaver for hjemmeeksamen? Invitert innlegg, arrangert av HF/Eksamenskontoret, UiO, 09.03.2021.  

Maasø, A. (2021). Presentasjon av Jobbklar@HF for Undervisningsledermøtet HF, UiO, 11.03.2021. 

Maasø, A. (2021). Erfaringer fra online undervisning: hva er vanskeligst – og hvordan kan det gjøres enklere? Invitert innlegg på Rådgiverdagen, UiO, 11.03.2021. 

Maasø, A. (2021). Om Koronakommunikasjon og klimajournalistikk. Arrangerte online frokostmøte i Alumniforeningen X-IMK, UiO, 16.03.2021. 

Maasø, A. (2021). Innlegg og møte med flere læringssentre (KURT, EILIN) ved UiO om samarbeid og felles Teamskanal, UiO, 21.04.2021. 

Maasø, A. (2021). Møte med LINK og HF:Studio om samarbeid om «50-timers modulen» i UniPed-kurs, UiO, 21.04.2021. 

Maasø, A. (2021). Møte med ILOS om veiledningspraksis og oppstart for masterstudenter ifm med utviklingsoppgave på ILOS, UiO, 11.05.2021. 

Maasø, A. (2021) Møte med utviklingsgruppe i Gyldendal forlag om utvikling av ny lydbok-tjeneste, UiO, 18.05.2021. 

Maasø, A. (2021). Erfaringer med online undervisning. Invitert innlegg på Undervisningsforum på UB, UiO, 20.05.2021. 

Maasø, A. (2021). Møte om Undervisningsutvikling UiO - Pedagogisk utviklingsarbeid ved egen enhet med LINK, EILIN, KURT og HF:Studio, UiO, 03.06.2021. 

Maasø, A. (2021). Innlegg på Instituttledermøte om anbefalinger og sluttrapport for prosjektet Jobbklar@HF, UiO, 16.06.2021. 

Maasø, A. (2021). Arrangementsstøtte til ILN/Johann Tønnessen på hybrid-arrangement, Sophus Bugges Hus, UiO, 21.06.2021. 

Vasbø, K. (2021). Hva kjennetegner god digital/hybrid undervisning? Hovedinnlegg på minikonferanse Til stede for læring om UBs undervisning, UB, UiO, 07.06.2021. 

2020 

Breivik, J., Brevik, L. M., & Maasø, A. (2021). Hvordan involvere studenter i forskning?  Diskusjon med et utvalg av UiOs meritterte undervisere. Utdanningskonferansen, UiO, 01.12.2020.  

Brevik, L. M. (2020). Erfaringer med digital undervisning. Invitert innlegg. Forum for studiespørsmål. SV-Fakultetet, UiO, 29.10.2020.  

Brevik, L. M. (2020). Erfaringer med digital undervisning: hva fungerer og hva kan forbedres. Invitert innlegg. Utdanningskomiteen, UiO, 22.09.2020.  

Brevik, L. M. (2020). Struktur, helhet og sammenheng i Canvas. Invitert innlegg i SNAKK OM serien, LINK, UiO, 19.08.2020. 

Maasø, A. (2020). Innlegg på ledermøte IMK om behov og forslag i kjølvannet  av Khrono-kronikken, UiO, 08.09.2020. 

Maasø, A. (2020). Innlegg på Undervisningsledermøte på HF-fakultetet om ustyrsbehov og støtte (kimen til HF:Studio), UiO, 17.09.2020. 

Maasø, A. (2020). Opplæring for kollega ved IMK i digital undervisning, 21.09.2020. 

Maasø, A. (2020) Presentasjon for UB (v/ Pål Magnus Lykkja) om verktøy og kurs i online undervisning, UiO, 22.09.2020  

Maasø, A. (2020). Møte med ledelsen av studieseksjonen ved HF om opprettelse av HF:Studio, forespørsel om å gi innspill til søknad til UiO og være med å etablere og være faglig leder, UiO, 28.09.2020.  

Maasø, A. (2020) Møte om brukerbehov for «Mac-prosjektet» ved USIT, UiO, 20.10.2020.  

Maasø, A. (2020). Møte om brukertesting av digitale verktøy arrangert av LINK, UiO,  21.10.2020.  

Maasø, A. (2020). Den nordiske medieforskerkonferansen: ansvar for opprettelse av Teams rom og design av online produksjon, UiO, 22-23.10.2020.  

Maasø, A. (2020). Møte med fagansvarlig på IFIKK om utvikling av praksisemner, UiO, 30.10.2020. 

Maasø, A. (2020) Halvdagsseminar for ledergruppa ved PRIO om bruk av digitale verktøy, online møter og samarbeid, UiO, 25.11.2020. 

Maasø, A. (2020). Arrangerte Zoom-møte om offentlig sektor phd / næringslivs phd  (i samarbeid med insituttleder ved IMK) for interesserte arbeidsplasser og potensielle  søkere, UiO, 4.12.2020.  

Vasbø, K. (2020). Hvordan opprettholde faglige og sosiale relasjoner gjennom digitale verktøy? Invitert innlegg på hybrid seminar. LINK, UiO, 25.08.2020. 

Vasbø, K. (2020). Webinar om smågruppeundervisning. Invitert innlegg i SNAKK OM serien, LINK, UiO, 19.11.2020. 

Publisert 21. juni 2021 10:11 - Sist endret 10. mai 2024 13:13