Pedagogisk akademi – kull 2023

Meritterte utdannere

Andreas Haraldsrud

Andreas Haraldsrud er universitetslektor ved Kjemisk institutt og Center for Computing in Science Education (CCSE). Der underviser han i flere emner, både innenfor kjemiske fag og i naturvitenskapelig og matematisk programmering.

Forskningen hans dreier seg for tiden om hvordan programmering og kunstig intelligens påvirker studenters faglige forståelse, spesielt innenfor kjemi.

Haraldsrud arbeider også med utdanningsutvikling og utdanningskvalitet gjennom Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi (KURT).

Dag Kristian Dysthe

Dag Kristian Dysthe er professor i kondenserte fasers fysikk ved Fysisk institutt. Han er utdannet som doktor ingeniør i fysikalsk kjemi ved Norges tekniske-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Påfølgende år har han vært postdoktor på fysisk institutt og seniorforsker på UiO. Der underviser han i FYS2160 biologisk fysikk og FYS4715 termisk og statisk fysikk. Undervisningene er preget av ulike former for studentaktivitet med formål om å skape nysgjerrighet, mestringsfølelse og engasjement.

Dysthe er opptatt av hvordan fysikk kan anvendes på komplekse systemer med fokus på geologi og biologi. Fortiden deltar han i forskningsprosjektet LagLivLab som bygger brikker og studerer cellebiologien med integrerte elektroniske og optiske målsystemer. I tillegg er Dysthe medlem av forskergruppen kondenserte faser fysikk som er en seksjon med flere temaer.

Elin Sæther

Elin Sæther har doktorgrad i samfunnsgeografi og er førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Der underviser hun i emnene SDID4001 samfunnsfagdidaktikk: formål og ferdigheter og SDID4002 samfunnsfagdidaktikk: å utdanne til deltakelse.

Sæther er opptatt av bærekraftspørsmål, demokrati, medborgerskap og mangfoldstematikk i tilknytning til utdanning, og dette er tema for flere av forskningsprosjektene hun leder og deltar i.

For tiden leder hun prosjektene Circle U. ERIA Pilot action on democracy in schools og Bærekraft i mangfoldige klasserom (BiMK), og er i tillegg med i Evaluering av fagfornyelsen: intensjoner, prosesser og praksiser (EVA2020). Sæther er en av lederne for forskergruppen Challenges of Sustainability in Educational Research (COSER).

Greta Björk Gudmundsdottir

Greta Björk Gudmundsdottir er professor i pedagogikk ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Gudmundsdottir underviser om og forsker på bruk av digital teknologi i skolen og lærerutdanningen. Hun er spesielt opptatt av digital dømmekraft hos elever og lærerstudenter, samt utviklingen av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Gudmundsdottir prøver ut ulike fleksible undervisningsdesign i praktisk pedagogisk utdanning på ILS.

I sitt arbeid er Gudmundsdottir opptatt av å skape sammenheng mellom lærerutdanningen på campus og i skolene der lærerstudentene har sin praksis, og å styrke samarbeid i lærerutdanningen - både nasjonalt og internasjonalt.

Hun leder forskergruppen Teachers' professional development and educational change (TEPEC) og  deltar blant annet i prosjektgruppen til den internasjonale computer and Information Literacy-studien (ICILS), Erasmus + prosjektene Global Teacher Education (GatherEd) og AgileEDU om datafiseringen av skolen.

Jan Magnus Aronsen

Jan Magnus Aronsen jobber som førsteamanuensis ved Avdeling for molekylærmedisin (fysiologi) og Farmakologisk institutt ved OUS Rikshospitalet. Aronsen er i tillegg gruppeleder for e-læring ved Enhet for helsevitenskapelig pedagogikk (HELP) ved Medisinsk fakultet, og leder for Modulutvalget for MED2200 (faglig ansvar for andre studieår ved profesjonsstudiene i medisin, odontologi og kllinisk ernæringsfysiologi). Han er utdannet lege med doktorgrad i eksperimentell kardiologi og har gjennomført forskningsopphold ved KU Leuven, Belgia.

Fortiden leder han to utviklingsprosjekter ved Det medisinske fakultet. Ferdighetsbasert læring (FBL) fokuserer på læring av ikke-tekniske ferdigheter som diagnostikk og behandlingsvalg, mens simuleringsbasert læring (SBL) fokuserer på å simulere typiske situasjoner studenter på helseprofesjonsstudier må håndtere etter endt studium, for eksempel legevakt for medisinstudenter.

Hans faglig interesser er eksperimentell kardiologi, med siktemål å utvikle nye legemidler mot hjertesykdom gjennom å identifisere molekylær regulering av sentrale ionetransportører eller nettverk av gener i hjertet.

Lex Nederbragt

Lex Nederbragt er førstelektor ved Institutt for Biovitenskap. Han har doktorgrad i biologi fra Universitetet i Utrecht, og er selvlært i bioinformatikk. Undervisningen til Nederbragt fokuserer på studentaktiv læring ved å integrere digitale verktøy på pedagogiske måter. For tiden er han emneansvarlig for kurset BIOS1100 - Innføring i beregningsmodeller for biovitenskap, og underviser i andre bioinformatikk-kurs. I tillegg er han bidragsyter i kurset MNPED9000 - Undervisning i STEM.

Ved Senter for Bioinformatikk er han ansvarlig for koordinering av bioinformatikk-utdanningen ved UiO. Han er også med i Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) og Centre for Computing in Science Education (CCSE).

Marte Eidsand Kjørven

Marte Eidsand Kjørven er professor ved institutt for privatrett. Hun er tilknyttet Senter for erfaringsbasert juridisk læring (CELL), hvor hun har ledet et prosjekt kalt "Studenten som forsker".  Prosjektet har som overordnet formål å sikre at studenter i rettsvitenskap utvikler akademiske ferdigheter på et høyt nivå, blant annet ved deltakelse og gjennomføring av ulike forskningsaktiviteter.

Kjørven er også prosjektleder for det  NFR-finansierte forskningsprosjektet Samfunnssikkerhet og digitale identiteter, hvor studenter er involvert i en rekke ulike aktiviteter. Hun er også ansvarlig faglærer i pengekravsrett, og har tidligere vært ansvarlig faglærer for masteroppgaven i rettsvitenskap.   

Nora Elise Hesby Mathé

Nora Elise Hesby Mathé er førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Hun har doktorgrad i samfunnsfagdidaktikk fra UiO, og underviser i samfunnsfagdidaktikk i Lektorprogrammet og på PPU.

Mathé er prosjektleder for prosjektet Quality in Social Science Teaching (QUISST), en del av Quality in Nordic Teaching (QUINT), som fokuserer på kvalitet i samfunnsfagundervisning i nordiske klasserom. Hun er også ansvarlig for samfunnsfag i EDUCATE- prosjektet.

De faglige interessene til Mathé er blant annet fagdidaktikk i samfunnskunnskap, utforskende undervisning, klasseromsforskning og videodata.

Omid Mirmotahari

Omid Mirmotahari er førsteamanuensis ved institutt for informatikk og har i mange år hatt ulike stillinger og verv av teknisk administrativ og vitenskapelig art. I tillegg jobber han med forskning under pedagogikk og har publisert en rekke artikler i grenseland mellom informatikk og pedagogikk.

Han er særlig opptatt av å gjøre UiO til et attraktivt studiested for studenter og har arbeidet med både markedsføring og rekruttering til institutt for informatikk.

Mirmotaharis viktigste bidrag er arbeidet med å utvikle målbarhet for læring, som henger sammen med arbeidet hans for å inkludere studenter i utforming av læringsopplevelser. Han har fått en rekke utmerkelser for innsatsen sin innen utdanning, blant annet Nokuts utdanningskvalitetspris i 2006, beste foreleser ved institutt for informatikk, MN, UiO i 2009 og i 2013.

Publisert 21. des. 2023 14:05 - Sist endret 3. apr. 2024 21:07