Pedagogisk akademi – kull 2021

Meritterte utdannere

David Jordhus-Lier

David Jordhus-Lier (ph.d.) er professor i samfunnsgeografi ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) ved Universitetet i Oslo.

Jordhus-Lier har undervist og veiledet på alle nivåer fra bachelor til ph.d., og han har gjennom det siste tiåret jobbet systematisk med emneutvikling gjennom studentaktive læringsformer. Et viktig fokus i dette arbeidet har vært begrepslæring gjennom aktiv studentdeltagelse, hvor han har utviklet opplegg og ressurser tilpasset denne læringsformen, blant annet et norskspråklig, heldigitalt læreverk i samfunnsgeografi, samt en videoportefølje for undervisning i kvalitativ metode.

Douwtje L. van der Meulen

Douwtje L. van der Meulen er førstelektor i konservering ved Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Det humanistiske fakultet. Hun har en BSc i Arkeologisk konservering fra University College London, en Master i Mediterrane arkeologi fra Universiteit van Groningen, samt en Master i Museologi fra University of Leicester.

Van der Meulen er fagansvarlig for gjenstandskonservering og forebyggende konservering. Siden 2003 har hun undervist og ledet en rekke eksternt finansierte undervisningsprosjekter. Hun er opptatt av prosesslæring og utvikling av studentaktive læringsformer søm støtter studentgrupper med forskjellig fagbakgrunn i å lære. I tillegg har hun fokus på integrering av praksis og teori for å forberede den fremtidige konservator på arbeidslivet. I dette arbeidet har hun systematisk eksperimentert med bruk av læringsteknologi, forskjellige undervisningsformer og bruk av eksterne ressurser som museer og deres samlinger. For tiden leder hun arbeidet med en større revidering av konserveringsstudiet.

Jonas Bakken

Jonas Bakken (ph.d.) er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) og faglig leder av Lektorprogrammet. Han har allmennlærerutdanning, hovedfag i nordisk litteratur og doktorgrad i retorikk. 

Bakken har vært ansatt ved Det humanistiske fakultet (HF) og ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV), og ved begge fakulteter har han arbeidet strategisk for å utvikle kvaliteten i UiOs lærerutdanningsprogrammer. Han har ledet en rekke reformprosesser for å styrke profesjonsrelevansen i Lektorprogrammet og i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). I tilknytning til ProTed (Senter for fremragende lærerutdanning) har han utviklet og forsket på innovative måter å bruke digitale verktøy på i lærerutdanning.

Bakken har også gjort et viktig arbeid for å styrke UiOs posisjon som premissleverandør for norskfaget i skolen. Ved HF utviklet han et landsomfattende etter- og videreutdanningstilbud for norsklærere, og ved UV ledet han reformen av de fagdidaktiske masterspesialiseringene i Lektorprogrammet, en reform som har gitt studentene økt kompetanse i å forske på og videreutvikle egen og kollegers undervisning. Bakken hadde også en sentral rolle i utformingen av den nye lærerplanen i norsk.

Malcolm Langford

Malcolm Langford er professor ved Det juridiske fakultet og leder av et Senter for framragende utdanning (SFU) – Centre for Experiential Legal Learning (CELL) Langford er dessuten professor II ved Universitet i Bergen (UiB) hvor han deltar i prosjekt Bedre læring, bedre jurister og han er også nestleder av Centre for Law and Social Transformation (CMI/UiB). Han er utdannet jurist og samfunnsøkonom fra Universitet i New South Wales, Sydney (UNSW), han har en mastergrad i komparativ rett, europeisk rett og folkerett fra Europauniversitetet i Firenze og Ph.D fra UiO.

I det siste tiåret har Langford blitt en pådriver for pedagogiske reformer i jusutdanningen og han ble i 2019 tildelt UiOs undervisningspris og Studentparlaments utdanningspris i 2020. Han har lagt stort vekt på undervisning- og vurderingsformer som er erfaringsbaserte, han har fokusert på læring fremfor prestasjon og han tar i bruk nye digitale teknologier. Med fokus på forskning og evaluering har han involvert kollegaer i en undervisningsreform og han fått innvilget en rekke søknader om ekstern finansiering. Langford har startet 12 nye emner, initierte en globalsatsning (Global School for Socio-Economic Rights) og undervist ved 16 forskjellige universiteter. Under koronapandemien stiftet han en nasjonal Facebook-gruppe for digital undervisning og han har når det gjelder undervisningspolitikk vært en aktiv formidler og samfunnsdebattant.

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og nestleder for et nordisk Senter for fremragende forskning: Quality in Nordic Teaching (QUINT). Blikstad-Balas er også professor II ved Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) og redaktør for tidsskriftet Nordic Journal of Literacy Research, samt medlem av Akademiet for yngre forskere (2018-2021). Blikstad-Balas er en aktiv samfunnsdebattant og hun mottok Formidlingsprisen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet i 2017.

Blikstad-Balas har over lang tid bidratt til å vidreutviklet studiekvaliteten ved Lektorprogrammet. Spesielt er hun opptatt av at alle lærerstudenter må utvikle en kritisk evne til å vurdere sin egen og andres praksis systematisk, samt å kunne forholde seg aktivt og kritisk til forskning gjennom hele sin  yrkesaktive karriere i skolen. Blikstad-Balas har hatt et hovedansvar for å utvikle to nye tverrfaglige masteremner i forskningsmetode, som også inneholder to helt nye praksisformer: analysepraksis og forskningspraksis. Blikstad-Balas hovedambisjon med de nye emnene har vært å bidra til økt praksisrelevans i Lektorprogrammet gjennom å la studentene aktivt utforske en rekke ulike empiriske datakilder som elevintervjuer, spørreundersøkelser, elevarbeider og ikke minst autentiske klasseromsopptak som sammen kan gi ny informasjon om egen og andre praksis.

Tone Fredsvik Gregers

Tone Fredsvik Gregers er førstelektor ved Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi (KURT) og utdanningsleder på lektorprogrammet ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet. Hennes bakgrunn er innen biologi med hovedfokus på cellebiologi og immunologi. Hun har undervist på alle nivåer i høyere utdanning, men har de siste årene hovedsakelig undervist studenter på bachelorprogrammet i biovitenskap, på lektorprogrammet, men også lærere på etter- og videreutdanning.

Gregers er opptatt av å forstå hvor studentene kommer fra og hvilken kunnskap og kompetanse de har med seg inn i hennes undervisning. Dette bruker hun som utgangspunkt når studentene skal konstruere ny kunnskap. I undervisningen er hun opptatt av å legge til rette for læring gjennom aktiviteter og oppgaver som henger godt sammen med læringsmålene. Hun bidrar også utover UiOs grenser gjennom å skrive læreverk i naturfag for ungdomstrinnet samt at hun har sittet i Utdanningsdirektoratets læreplangruppe for biologi i videregående utdanning.

Publisert 21. juni 2021 10:13 - Sist endret 27. mars 2024 09:29