-
Hermansen, Hege & Stensaker, Bjørn
(2022).
Symbolic, Institutional or Nordic Visions? Nordic universities and the SDGs.
-
-
Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar & Stensaker, Bjørn
(2021).
The actual work of university leaders. Short paper accepted to be presented to sub-theme 71.
-
Frølich, Nicoline; Vukasovic, Martina; Elken, Mari & Stensaker, Bjørn
(2021).
Pressing problems in researching structural reforms and mergers in higher education.
-
-
Jongbloed, Ben; de Boer, Harry; Stensaker, Bjørn & Elken, Mari
(2020).
Performance Agreements in Denmark, Ontario
and the Netherlands.
Vis sammendrag
Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the performance agreements found in three countries: Denmark, the Netherlands and Ontario (Canada). The lessons learned in these three countries may be used as inputs for discussions on the future of the performance agreements in Norwegian higher education. The full report describes the three systems in more detail (Jongbloed & de Boer 2020). This Policy Brief summarises the findings and provides guidance for the design of performance agreements.
-
-
Frølich, Nicoline & Stensaker, Bjørn
(2018).
Navigating complexity: leadership work at institutional top level.
-
Elken, Mari & Stensaker, Bjørn
(2018).
All student-centered now? Analyzing institutional teaching and learning policies in Scandinavia.
-
Elken, Mari; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Stensaker, Bjørn & Vabø, Agnete
(2018).
Sentrale funn og anbefalinger fra QNHE prosjektet .
-
Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter & Stensaker, Bjørn
(2018).
Organizing quality work in higher education institutions.
-
Stensaker, Bjørn; Elken, Mari & Maassen, Peter
(2018).
Study program leadership: a matter of organization?
-
Hovdhaugen, Elisabeth & Stensaker, Bjørn
(2017).
The Practices of Quality Management: Collaboration and control of study program delivery.
-
Elken, Mari & Stensaker, Bjørn
(2017).
Quality work in Higher Education.
-
Frølich, Nicoline & Stensaker, Bjørn
(2016).
State power and university autonomy: Analyzing the role of internal governance modes.
-
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline & Aamodt, Per O
(2016).
Beyond Bologna? Change processes and change drivers within study programs in Norwegian higher education.
-
Maassen, Peter; Jungblut, Jens; Stensaker, Bjørn; Griffith, Rachel Mary & Rosso, Ariana
(2023).
Navigating competition and collaboration - The way forward for universities.
Koerber Stiftung.
-
-
-
-
-
Maassen, Peter; Andreadakis, Zacharias; Gulbrandsen, Magnus & Stensaker, Bjørn
(2019).
The Place of Universities in Society.
Körber Stiftung.
-
Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim & Federici, Roger Andre
(2019).
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019.
NTNU Samfunnsforskning AS.
ISSN 978-82-7570-604-9.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen som hvert kull har mottatt ved starten og i etterkant av utdanningen. Den kvantitative undersøkelsen inkluderer også kontrollutvalg. Den kvalitative undersøkelsen omfatter et utvalg case-skoler med tre besøk over tid og analyser av intervjudata samlet inn fra skoleledere, lærere og skoleeiere. I tillegg har vi gjennomført intervjuer med to av tilbyderne, og samlet inn skriftlige sluttoppgaver fra et utvalg deltakere.
-
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn & Federici, Roger Andre
(2018).
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2.
NTNU Samfunnsforskning.
ISSN 978-82-7570-553-0.
Vis sammendrag
Arbeidet i skolene er i stadig endring. Endringene skyldes en rekke årsaker: politisk vektlegging av ulike verktøy i skolens arbeid (Skedsmo & Mausethagen, 2017), nye lærerroller som lærerspesialister skaper nye spenningsforhold og mellomposisjoner mellom skoleledere og lærere (Seland, Caspersen, Markussen, & Sandsør, 2017), demografiske endringer som følge av innvandring og økt heterogenitet gir nye utfordringer for skolen og systemene rundt (Pihl, 2010), elevers psykiske helse settes under lupen og løftes frem som viktig tema (Uthus, 2017) og teknologi og digitalisering gir både muligheter og utfordringer som må løses (Gilje, 2017). Slike endringer, og mange andre, setter nye krav til alle som arbeider i skolene, og i stor grad til dem som skal lede arbeidet i skolene. Skolelederne, og særlig rektorene, skal lede sine ansatte til endring, og ha pedagogisk og administrativ kontroll over virksomheten. Til dette må de rustes, og det er innsatsen for å ruste rektorene (og andre skoleledere) som er under lupen i evalueringen som denne rapporten er en del av.