Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
18.01.2006 | Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Om undervisningens formål / Orientering om undervisningsopplegg /Etikk og hermeneutikk | 1a. Om undervisningens formål som blant annet er: å analysere moralske, (sosial-)etiske og politiske begreper å drøfte moralske, etiske og politiske standpunkter å kritisk vurdere etiske resonnementer å utforme alternative etiske begrunnelser1b. Orientering om undervisningsopplegg Om problembasert undervisning i gruppene og forelesningene. Eksamen og eksamensoppgaver. (Noe om gruppearbeid, om obligatoriske oppgaver og om å skrive essay).1c. Etikk og hermeneutikk. Meningsbærende adferd, forskjellige fortolkninger og vurderinger av handlinger, holdninger, tilstander, personer og motiv. Noen enkle kasus. Situasjonsanalyse. Eksempler på moralske vurderinger av handlinger: flukt (Sokrates) og (politisk) mord (Hume). Meta-etikk, deskriptiv og normativ etikk. Anvendt etikk. |
25.01.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Etiske grunnbegreper (Ex. fac. repetisjon): P. Ariansen: miljøfilosofi, kap 4, | Moralske egenskaper og etisk relevante egenskaper. Kasus (case), normer, verdier, valg og etisk argumentasjon. Regler og retningslinjer (Sundby). Prima facie-normer (Ross). Normers gyldighet. Etiske prinsipper. Allmennmoral. Moralsk status. Interessekonflikter og moralske dilemma. |
01.02.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Etiske grunnlagsproblemer | Definisjon(er) av etisk teori. Krav til en riktig handling, krav til en moralsk avgjørelse og avgrensning av det gode (liv). Hovedtyper av etiske forankringer, av etiske teorier og av etisk argumentasjon. |
08.02.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Metoder til å begrunne riktige valg | Norm- begrunnet, verdi-begrunnet og kasuistisk argumentasjon. Etisk relevant forskjell. Det formale likhetsprinsipp. Sak til sak. Sak til norm til sak. Reflektert likevekt og overlappende enighet (Rawls). Reagan: Matters of Life and Death, kap. 1 og 7, 1-6. |
15.02.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Noen utvalgte etiske tema | Moralens grunnlag. Moral, jus og politikk. Kontrakt-teorier. Hobbes, Locke og Rawls. Naturlige rettigheter og rett til selvforsvar. Fangens dilemma. Regan, kap 4, I- II. |
22.02.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Politisk vold: krig, revolusjon og terrorisme | Rettferdig krig: etiske krav til mål og midler i krigføring og våpenbruk. Teser om vold og pasifisme. Augustin, Luther og Gandhi. Regan, kap. 4, III-IV. Obl. oppgave nr. 1 innleveres i uke 9. |
01.03.2006 | Studieuke | |||
08.03.2006 | Per Ariansen | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Miljø og verdi: Verdibegrepet | NB! Ariansen, P.: Miljøfilosofi, kap. 3 og 5 Identitetsverdi og forholdet til natur i historisk perspektiv. P.A.: Miljøfilosofi, kap 1, 2 og 3. |
15.03.2006 | Per Ariansen | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | boende verdi og egenverdi | Antroposentrisme, individualisme og holisme i etiske teorier. P. A.: Miljøfilosofi, kap 4, 7 og 8. |
22.03.2006 | Per Ariansen | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Dyreetikk | kap. 8 og 9 (Singer og Callicott). |
29.03.2006 | Per Ariansen | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Miljøetikk forts. | |
05.04.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Moralteorier og praksis. Krav til en akseptabel moralteori. Regan, kap. 7, I. | Matmangel og sult - fakta og fremtidsperspektiver. To hovedstandpunkter til hungersnød. Argumentasjon ut fra velferds- og ut fra rettferdighetshensyn. Kantiansk og utilitaristisk argumentasjon. Regan, kap 7, II – VII. |
12.04.2006 | Ingen undervisning | Påske | ||
19.04.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Eutanasi | Passiv og aktiv dødshjelp. Historisk perspektiv. Jus og moral. Pro- og contra-argumenter ut fra nytte, barmhjertighet og den gyldne regel. Tradisjonelle etiske, religiøse og medisinske argumenter. Minimumskrav for legalisering av eutanasi. Regan, kap. 2. |
26.04.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Selvmord | Historisk oversikt. Om årsaker til selvmord og grunner til selvmord. Definisjoner, grunnleggende prinsipper og deres fortolkninger. To moralfilosofiske standpunkter: Hume og Kant. Minimumskrav til legalisering av assistert selvmord. Regan, kap. 3. NB! Obl. oppgave 2 innleveres. |
03.05.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Straff og dødsstraff | Historisk oversikt. Menneskeliv som en grunnleggende verdi. Argumentasjon ut fra moralprinsipper, samfunnsnytte og selvforsvar. Rettferdig straff. Retten til liv. Regan, kap. 5. |
10.05.2006 | Olav Imenes | Undervisningsrom 1 Georg Sverdrups hus | Abort | Et fosters moralske status i lys av forskjellige etiske teorier. Nytteargumentasjon, plikt- og rettighetsargumentasjon. Skråplanargumentet og mulige moralske dilemmaer. Rangering av verdier, rettigheter og forpliktelser. Regan, kap. 6. |
Undervisningsplan
Publisert 2. jan. 2006 11:10
- Sist endret 10. jan. 2006 15:29