Generell sensorveiledning for emner ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Ved vurdering av emner, både BA og MA-nivå, bruker sensorene en generell sensorveiledning.

Informasjon til sensor: Alle kriteriene skal inngå i den samlede vurderingen. Hver kandidat vurderes individuelt i forhold til emnets læringskrav, det gjennomføres ikke aktiv normalfordeling. 

 

Generelt sensorveiledningsskjema 

Informasjon om emnet

Emnekode og navn KRIM1500 – Lovbrudd, lovbrytere og ofre
Læringskrav og litteraturliste

Finnes på semestersiden

Nivå og forkunnskapskrav

Bachelornivå. Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.

 

Eksamensform og aktuelle hjelpemidler 3 dagers hjemmeeksamen med alle hjelpemidler.
Sist oppdatert 23.05.2023

Vurderingskriterier (hjemmeeksamen) 

Karakter Overordnede retningslinjer for karakterfastsettelse

Førsteinntrykk, lesbarhetFørsteinntrykk, lesbarhetFørsteinntrykk, lesbarhetFørsteinntrykk og lesbarhet, kunnskap og innhold, refleksjon og selvstendighet (bacheloremner) 

Førsteinntrykk, lesbarhetFørsteinntrykk, lesbarhet

 

Formelle
ferdigheter og struktur 

A: Fremragende

 

A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

 

Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet

 

Eksamensbesvarelsen gir klare og presise svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten viser et høyt kunnskapsnivå, en særdeles god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en meget god forståelse for emnets kriminologiske problemområde. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes sikkert, selvstendig og reflektert i drøfting av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Drøftingen bæres oppe av analytiske problemstillinger, framstillingen er klart resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • svært god beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå
  • svært god evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig.

 

B: Meget god  B: Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet

Eksamensbesvarelsen gir meget gode svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten viser en meget god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en god forståelse for emnets kriminologiske problemområde. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes selvstendig i drøfting av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Framstillingen er resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • meget god beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå
  • meget god evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig.
C: God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

Eksamensbesvarelsen gir klare og presise svar på spørsmålene som stilles i oppgaven(e).Eksamensbesvarelsen svarer på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten viser en ryddig og god oversikt over emnerelevant litteratur (pensum) og en ganske god forståelse av emnets kriminologiske problemområde. Relevante begreper, teorier og empirisk kunnskap brukes i drøftingen av oppgitte oppgaver til eksamen og i undersøkelser for egne hjemmeoppgaver. Besvarelsen viser svakheter når det gjelder presisjon i begrepsbruk og evne til analytisk anvendelse av kunnskapen, kriminologisk resonnement og argumentasjon.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • god beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå. 
  • god evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig. 

 

 

D: Brukbar

 

D: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

 

 

Eksamensbesvarelsen gir mangelfulle svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten kan gjøre greie for deler av den emnerelevante litteraturen (pensum), men viser usikkerhet i forståelsen av emnets kriminologiske problemområde. Besvarelser preges av gjengivelse og i liten grad drøfting av teorier, begreper og empirisk kunnskap, samt upresis og til dels feilaktig begrepsbruk.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • nokså god beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå
  • middels evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig.

 

E: Tilstrekkelig  E: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

Eksamensbesvarelsen gir uklare svar på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten viser noe kunnskap om, men en svært mangelfull oversikt over emnerelevant litteratur (pensum). Viser også en svak forståelse av emnets kriminologiske problemområde. Begreper og teorier er til dels feilaktig gjengitt. Ingen relevant drøfting av oppgitte problemstillinger.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • relativt dårlig beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå
  • i mindre grad evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig.
F: Ikke Bestått F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet

Eksamensbesvarelsen svarer ikke på spørsmålene som stilles i eksamensoppgaven(e).

Kandidaten har kun svært overflatisk oversikt over den emnerelevante litteraturen (pensum), og viser store hull i kunnskapen om emnets sentrale temaer. Prestasjon som ikke oppfyller minimumskrav i forhold til emnets læringsmål. Prestasjon som ikke oppfyller fagets minimumskrav teoretisk, empirisk og/eller etisk.

Eksamensbesvarelsen viser:

  • dårlig beherskelse av sentrale begreper, fremstillingsevne og presisjonsnivå
  • mangler evne til å dimensjonere besvarelsen fornuftig.

 

Publisert 26. nov. 2020 15:45 - Sist endret 23. mai 2023 11:59