Informasjon om aktuelle emne
Emnekode og navn | KRIM2101 – Fordypningsoppgave i kriminologi |
Læringskrav og litteraturliste |
Finnes på semestersiden |
Nivå og forkunnskapskrav |
Bachelornivå. Opptak forutsetter at man har bestått emnene KRIM1100 - Innføring i kriminologi, KRIM1500 Lovbrudd, lovbrytere og ofte, KRIM1300 Sosial kontroll og KRIM2000 Sentrale teoretiske perspektiver eller tilsvarende. I tillegg må man ha bestått emnene SOSGEO1120 – Kvantitativ metode og SVMET1010 – Kvalitative metoder. |
Eksamensform og aktuelle hjelpemidler | Innlevering av oppgave på mellom 8000 – 12000 ord og muntlig eksamen. |
Sist oppdatert | 02.01.2024 |
KRIM2101 – Fordypningsoppgaven i kriminologi er på 20 studiepoeng, og oppgaven skal være et begrenset, selvstendig forskningsarbeid, med omfang på 8000 til 12000 ord (inntil 30 sider).
Studenten kan samle inn materiale som bearbeides, analyseres og drøftes med grunnlag i et eller flere teoretiske perspektiv. Fordypningsoppgaven kan være basert på ulike typer empirisk materiale; det kan være data som er samlet inn gjennom intervjuer, observasjon eller bruk av foreliggende tekster som offentlige dokumenter, artikler eller innslag fra media og bilder. Studentene kan også skrive litteraturanalyse, som baserer seg på gjennomgang av foreliggende samfunnsvitenskapelige undersøkelser og forskning. I slike oppgaver er det viktig med å ha en selvstendig tilnærming og problemstilling. Det er også mulighet for å skrive teoretiske oppgaver. Disse oppgavene drøfter forholdet mellom vitenskapelige tekster, teoretikere eller teoritradisjoner med utgangspunkt i en problemstilling studentene selv velger.
Oppgaven skal integrere tidligere ervervede kunnskaper, men det er også et krav at den bygger på vitenskapelig litteratur som studenten ikke har lagt opp som pensum tidligere.
Studentene står fritt til selv å velge tema for sin fordypningsoppgave, og temaene spenner over et bredt register. Som et ledd i kvalitetssikringen av karaktersettingen ved IKRS tilstrebes et fokus på at oppgavene blir vurdert etter like standarder.
Sensorveiledningen skal sikre en mest mulig forutsigbar sensur av oppgaver og er forankret i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, og emnets læringsutbytte som er beskrevet på emnesiden ut fra Kunnskap, Ferdigheter og Generell kompetanse.
Gjennom fordypningsoppgaven skal kandidaten vise at han/hun innehar emnets ferdighetskrav gjennom å kunne:
- Utvikle en faglig relevant problemstilling og avklare hva som er hensiktsmessig metodisk fremgangsmåte.
- Finne frem og nyttiggjøre relevante teoretiske ressurser for å belyse en kriminologisk problemstilling.
- Utforme et selvstendig faglig skriftlig materiale og utvikle dette systematisk gjennom refleksjon og veiledning slik at det oppfyller de grunnleggende krav til vitenskapelig framstilling, argumentasjon og forskningsetikk.
Skjema for vurderingskriterier
Karakter | Overordnede retningslinjer for karakterfastsettelse |
Førsteinntrykk og lesbarhet, kunnskap og innhold, refleksjon og selvstendighet (fordypningsoppgaven)
|
A: Fremragende
|
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.
|
|
B: Meget god | B: Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet |
|
C: God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
|
D: Brukbar
|
D: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
|
|
E: Tilstrekkelig | E: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
|
F: Ikke Bestått | F: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet |
|
Vurderingskriterier for justerende muntlig eksamen
Muntlig eksamen holdes i etterkant av foreløpig sensur av fordypningsoppgaven. Den muntlige prøven er fortrinnsvis en samtale om kandidatens oppgave og ikke en pensumhøring. Den endelige karakteren skal ta utgangspunkt i den skriftlige oppgaven. Dette innebærer at det kun vil være i situasjoner hvor sensorene er usikre på hva som er den riktige karakteren, at man kan justere karakteren opp eller ned én bokstavkarakter. Muntlig eksamen skal også kontrollere at studenten har skrevet oppgaven. Kandidaten går ut av rommet når sensorene diskuterer og blir enige om endelig karakter. Den endelige karakteren gjøres kjent for studenten umiddelbart etter muntlig prøve. I vurdering av oppgaven benyttes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Leverer studentene gruppeoppgave vil de også ha muntlig eksamen sammen.
Sensorene bes være oppmerksomme på at muntlig eksamen er en særskilt situasjon som kan frembringe angst og uro hos kandidatene. Det er viktig at sensorene legger til rette for at eksaminasjonen blir en god situasjon.